Berlingske Business
17:42

Investeringsøkonom: »Der er måske også en overgrænse for, hvad Pandora kan gøre«

PH
Foto:

Pandora-aktien op og ned, hver gang Carnegie har lavet sine kvartalsmæssige rundringninger til franchaise-tagere. Dansk Aktionærforening er kritisk, men investeringsøkonom Per Hansen mener ikke, at Pandora kan gøre meget mere, end man allerede gør.

Torsdag var endnu en dag med et stort udsving i Pandora-aktien. Lidt over syv pct. steg smykkeproducenten, og igen var årsagen, at Carnegie-analytiker Lars Topholm havde ringet rundt til Pandoras franchaise-tagere og på den baggrund givet sit bud på omsæningsudviklingen i selskabet.

Pandora får otte års skattefritagelse i Thailand

Carnegie-analytikerens spådomme har flere gange de seneste år sørget for stor ravage i Pandora-aktien, der har taget store dyk og høje hop på udgivelserne, og den erfarne investeringsøkonom hos Nordnet, Per Hansen, kan ikke huske en lignende situation i dansk børshistorie.

»Jeg kan ikke huske, at det er sket nogensinde i Danmark. Det er ret unikt at få det prædikat, at aktiekursen danser efter ens analyser,« siger Per Hansen.

Det tætteste Per Hansen kan komme på, er Morgan Stanleys legendariske analytiker Mary Meeker, der i slut 90erne og start 00erne blev kendt som »The Queen of the Internet« eller »Internettets Dronning« på grund af sine analyser af internettet og dets selskaber.

I dagens Berlingske går Dansk Aktionærforening til angreb på Pandora, fordi man er frustreret over, at én analytikers rundringninger kan flytte aktiekursen så meget, som Carnegies analyser gør. Direktør Leonhardt Pihl så heller, at den salgs data, som Topholm graver frem, kom fra Pandora selv.

Per Hansen forstår godt frustrationen, men han stiller sig tvivlende over for, hvor meget Pandora i den sidste ende kan gøre for at imødekomme aktionærforeningen. Han påpeger, at H&M for nyligt er gået væk fra at oplyse salgstal på månedsbasis til nu at oplyse salgstal på kvartalsbasis, hvilket Pandora også gør.

»De månedlige salgstal har vist sig ikke at være nogen god indikator for, hvad EPS bliver, for stort salg kan godt være lig med stor kampagneaktivitet og rabataktivitet, det kan godt være, at man sælger nogle flere varer, men det er ikke sikkert, at omsætningen følger med,« siger Per Hansen. »Dermed er Pandora allerede der, hvor H&M bevæger sig hen, og det taler imod, at Pandora skulle melde hyppige ud om omsætning.«

 

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen