Berlingske Business

Investeringsfeber har ramt discountkæder

19BUS2-Netto-byggeri.jpg
Overskrift
Netto byggeri i Høje Taastrup
19BUS2-Netto-byggeri.jpg
Overskrift
Netto byggeri i Høje Taastrup

Nye discountbutikker skyder op i stor stil over hele landet. Det voksende salg af lavprisvarer har skærpet byggelysten, og ingen af discountkædernes direktører får stillet den lyst i de kommende år. 2013 tegner til at slå alle byggerekorder.

De automatiske døre i den sandfarvede Rema1000 på grænsen mellem Gladsaxe og Kongens Lyngby står åben i sommervarmen. Kunderne har god tid og går stille og roligt ud og ind af butikken. Efter det tilbudsfyldte vindfang lokker grøntafdelingens mangefarvede varer og nede i midtergangen går købmand Mads Mendel og fylder sodavand på sine hylder.

»Vi har friske, lækre varer. Mælk, kød, grønt og brød. Og så skal den gode kundeservice være i højsædet, for vi har en klar interesse i, at kunderne møder et smilende og hjælpsomt personale. Det skal skille os ud fra de andre,« siger han.

Og »de andre« er der mange af i det nordsjællandske nabolag. Hvis man drejer om hjørnet ved Mads Mendels forretning og går 600 meter ned ad gaden, står man ved en ny Rema1000. Yderligere 600 meter derfra ligger en Aldi. 300 meter i den anden retning er der en Fakta. Og så ligger der desuden to Netto-butikker i nærheden også. Men Mads Mendel går ikke og lurer på konkurrenterne. »Jeg tror på, at vores koncept bliver en succes, så jeg bruger ikke tiden på de andre, jeg bruger den i stedet på at højne kvaliteten i min egen butik,« siger han.

Den 34-årige købmand kunne også få nok at se til, hvis man skulle holde øje med fem konkurrenter i nærområdet. Det kunne mange andre købmænd i øvrigt også, for det er ikke kun i kommunegrænselandet mellem Lyngby og Gladsaxe, at lavprisbutikker ligger så tæt som discountkiks på en hylde.

Overalt i landet åbner kæderne nemlig butikker i et rasende tempo. Alene mellem 2010 og 2012 er der åbnet 175 nye discountforretninger i Danmark, og 2013 står til at slå alle rekorder. Discountkæderne regner med at åbne helt op til 93 butikker alene i år. Her er Fakta klart topscoreren med 50 nye butikker – hvoraf 25 allerede er realiseret.

Udvikling uden bremser

Som Berlingske skrev i går, så stiger discountvarernes markedsandel ganske kraftigt i Danmark. Den vækst har gjort det attraktivt at være bredt til stede i lavprismarkedet og åbne nye butikker, og spørger man bagmændene til de mange nye butikker, så fjerner de ikke foden fra speederen lige med det første.

»Vi begyndte med 13 butikker i 2005, nu har vi 90, og vi ekspanderer stadig. Vi regner med at åbne yderligere en håndfuld butikker i løbet af dette forretningsår, og jeg forventer, at vi når butik nummer 100 i 2015,« siger Finn Tang, administrerende direktør i Lidl Danmark, til Berlingske Business. Og de danske discountdirektører viger ikke tilbage for de tyske kæder.

»Vi har helt klart planer om at åbne flere butikker. Hvis de rigtige placeringer er der, så er vi klar. Om det skal være ti eller 30, det er i sig selv ikke et mål for os,« siger Jeppe Dahl-Jeppesen, der er direktør i Netto Danmark.

Norge har kedeldragten på

De seneste års stigning skal blandt andre tilskrives de to norske kæder, Kiwi og Rema1000. Specielt det førstenævnte koncept er relativt nyt i Danmark, men lavpriskæden føler sig åbenbart så godt hjemme uden for fjeldlandet, at man har oprettet butikker i en lind strøm.

Kiwi er 60 procent ejet af danske Dagrofa, der også står bag Spar og Superbest i Danmark, og norske Norgesgruppen. I sommeren 2009 valgte de to ejere at skyde 100 millioner kroner i kæden for at understøtte den ekspansive strategi, og inden for de kommende år har Kiwi Minipris en ambition om at nå 200 butikker i Danmark.

»Jeg tror, de mange discountåbninger er holdbart nok. Konceptet udvikler sig, og vi udvikler os sammen med forbrugeren. Discount transformerer sig hele tiden, og vi nærmer os supermarkederne, mens de nærmer sig os,« siger administrerende direktør i Kiwi i Danmark, Bjarne Bak, der vil fortsætte ekspansionen for at komme tættere på forretningens kritiske masse. »Størrelse giver mere brand power. Og jeg skal jo give det samme for en TV-reklame som alle de store.«

En anden norsk kæde, Rema1000, har for længst gjort sit indtog i Danmark, og Kiwis landsmænd har åbnet over 30 butikker på to år. Planen er at åbne yderligere 15-20 nye butikker i løbet af 2013, skriver kæden i sit regnskab og indkøbs- og marketingdirektør, Anders Jensen, bekræfter den tankegang.

»Det er klart, at der er mange butikker per indbyggere i Danmark, men vi ser stadig potentiale for flere butikker,« siger han. Flere butikker er dog kun den ene side af mønten. Fra flere discountkæder lyder det, at der er væsentligt mere gang i byggeriet, end antallet af nyåbninger antyder.

»En ting er at kigge på tilvæksten i butikker, men i virkeligheden er der et langt højere aktivitetsniveau. Hos Netto er vi meget bevidste om, at vi har de rigtige placeringer til vores butikker. Det har vi mange steder, så derfor renoverer og uvider vi langt flere butikker, end vi åbner. Vi har måske fat i 50 butikker om året,« siger Jeppe Dahl-Jeppesen fra Netto, der med 445 butikker – heraf tre nyåbnede i 2013 – stadig er Danmarks største discountkæde.Den store byggelyst i discountsektoren er undtagelsen i et presset, dansk dagligvaremarked. Ved årsskiftet 2011 og 2012 var der lidt over 3.000 dagligvarebutikker fordelt på lokale købmænd, supermarkeder, kiosker, specialforretninger og discountkæder. På ti år er det tal sivet stille og roligt fra 3.200 i 2003 – på trods af den store udbygning i discountsektoren. Det viser en opgørelse fra Retail Institute.

Samme opgørelse viser, at 47 procent af dagligvarebutikkerne på daværende tidspunkt var discountbutikker, og dermed er det nogenlunde sikkert at konkludere, at mere end hver anden dagligvareforretning i dag hører under en af lavpriskæderne.

Syv af dem ligger på grænsen mellem Kongens Lyngby og Gladsaxe. Men den lokale Rema1000-købmand vil tage det med ophøjet ro, hvis der skulle indfinde sig endnu en konkurrent.

»Konkurrencen her er så stærk, at jeg tror, kunderne kommer her, fordi de kender os og synes om vores forretning,« siger Mads Mendel, der holder fast i sin købmandsfilosofi. »Jeg vil helst være kendt som Mads, der leverer den bedste service og de bedste varer.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen