Berlingske Business

Interflora vil overbevise danskerne: Vi kan også levere øl

BM
INTERFLORAs nye administrerende direktør/CEO, Søren Flemming Larsen, lancerer en ny 3-års-plan for firmaet, som skal sikre virksomheden flere indtægter på andre områder end blomster. Foto:

Interflora sidder med en omsætning i milliardklassen tungt på det danske blomstermarked. Kædens nye direktør Søren Flemming Larsen vil bruge førerpositionen til at overbevise danskerne om, at blomsterkæden også kan levere øl og luksusvaser.

I går var mange kærestepar sikkert glade for, at valentinsdag faldt på en lørdag. Der var tid til morgenmad på sengen, en tur på café eller en gåtur i parken.

Knap så begejstret var Interfloras nye administrerende direktør, Søren Flemming Larsen. Mange af de buketter og røde roser, som blomsterkæden i årevis har sendt mellem landets kærestepar på romantikkens helligdag, havde danskerne i går selv tid til at overrække hinanden. Færre havde behov for at betale aflad for sit fravær i form af blomster og chokolade.

Lidt kalender-koks er dog ikke nok til at tørre smilet af direktørens ansigt. Hvert eneste år omsætter Interflora for omtrent halvanden milliard, og kæden sidder på mere end halvdelen af det samlede danske blomstermarked. Den position vil Søren Flemming Larsen bruge til at markedsføre Interflora som mere end bare en blomster-leverandør.

pix-chokolade

Søren Flemming Larsen overtog i juli direktørstolen fra Lars Steen, der trak sig tilbage efter 27 års tjeneste. De første måneder brugte den nye direktør på at gennemgå virksomheden og markedet, og han er nu klar med en strategi for, hvordan Interflora kan drive forretningen fremad. Blandt andet skal der sælges øl, vin og vaser.

»Vi skal tilbyde en bredere palet af produkter. Blomster vil altid være vores varemærke, men når danskerne vil give gaver, vil de også gerne give andet end blomster. Her ligger et uforløst potentiale for os,« siger Søren Flemming Larsen.

I forbindelse med mors dag i maj vil Interflora tilføje en dyr designervase til udvalget, og omtrent en måned senere, når det er blevet tid til at fejre fars dag, vil kunderne for første gang få mulighed for at give en øl sammen med blomsterbuketten.

»Vi har længe manglet nogle mere maskuline produkter, især op til fars dag. Vi har allieret os med en brygger og vil nu lave vores egen kvalitetsøl,« fortæller direktøren, der for 14 dage siden også kunne løfte sløret for de første buketter specielt målrettet homoseksuelle bryllupper.

LetKøbPIX

Ingen krise

Mens andre brancher har været hårdt ramt af den økonomiske krise, har blomster- markedet været sparet for store tab. Interflora er kommet igennem krisen med skindet på næsen og har år efter år leveret sorte tal på bundlinjen.

Næstekærligheden og lysten til at glæde hinanden afhænger tilsyneladende ikke af de økonomiske konjunkturer. I hvert fald ikke hvis man spørger Søren Flemming Larsen.

»Når krisen kradser herhjemme, er det, som om vi rykker lidt tættere på hinanden. Så har vi brug for noget ordentligt og traditionelt, og det er noget af det, vores virksomhed repræsenterer,« siger han.

Til trods for at Interflora har fremvist fine resultater og solgt lige så mange buketter som inden finanskrisen, har 30 Interflora-butikker alligevel måttet dreje nøglen om siden 2009. Det skyldes ikke så meget, at danskerne har ladet kreditkortet blive i lommen, men snarere at de i dag hiver det frem foran computerskærmen, i stedet for at tage det med ned i butikken.

Langt størstedelen af omsætningen hentes stadig, når kunderne træder indenfor i én af landets 460 Interflora-butikker, men mere og mere tjenes ind online.

Hvert år stiger Interfloras vækst på nettet med omtrent 15 pct., og på tablet- og mobilapps går det endnu stærkere. Den vækst kan man ikke hamle op med ude i butikkerne.

»Skal jeg se det hele i en større sammenhæng, kan jeg godt frygte for detailhandlen. Heldigvis kan de fysiske butikker stadig tilbyde nogle oplevelser, som ikke findes på nettet,« siger Søren Flemming Larsen.

ecco

Dominerer nethandlen

Interfloras styrke på det danske marked bliver tydelig, når direktøren fortæller, at kæden i dag sidder på 60 pct. af alle Danmarks blomsterhandlere, men åbner man internetbrowseren, kan man tilnærmelsesvis sige, at Interflora har blomstermonopol. Ni ud af ti af alle danskere over 12 år kender Interflora, viser en undersøgelse, kæden har fået lavet af Mediecom. Og det afspejler sig tydeligt i danskernes Google-søgninger.

»Med fare for at komme til at lyde arrogant, viser alle vores målinger, at Interflora fuldstændig ejer blomsterkategorien på nettet,« siger Søren Flemming Larsen.

Blomsterkæden har også haft en del år til at perfektionere sin e-butik. Faktisk stod Interflora for Danmarkshistoriens første internethandel, da den daværende PBS-direktør Peter Max i 1999 bestilte en buket blomster til erhvervsminister Pia Gjellerup, som tak for Dankortloven, der muliggjorde e-handler.

Internethandlens begyndelse kan synes som tidernes morgen for nogen, men blomsterkædens historie strækker sig langt længere tilbage. Grundstenen til Interflora blev lagt i Berlin i 1907, da en blomsterhandler begyndte at levere buketter til døren. Ideen spredte sig i de følgende årtier til resten af Europa, heriblandt Danmark.

Selv om det at sende blomster til hinanden er en gammel tradition, frygter Søren Flemming Larsen ikke, at traditionen uddør, og kundegrundlaget smuldrer. Han ser en tendens til at unge mennesker stadig vil glæde hinanden. Også med blomster.

»Det kan synes traditionelt og gammeldags at give blomster, men det er bestemt ikke yt. Det er blot måden, vi bestiller på, der ændrer sig,« siger han. »Lysten til at glæde andre er heldigvis stadig intakt.«

Skelhøjeborgere vil genåbne den lukkede købmandsforretning. V

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen