Berlingske Business

Indkøbskurven bliver billigere

Indkøbskurven bliver billigere - 1
Detailkæderne har erklæret krig mod hinanden, og forbrugerne er den store vinder. Foto:

Snart kan forbrugerne gøre deres daglige indkøb for langt færre penge. Den strenge konkurrence mellem de store supermarkedskæder presser priserne.

Forbrugernes tilbageholdenhed har startet en indædt priskrig mellem de danske discountkæder. Det vil presse priserne på dagligvarer det kommende år. Ifølge Jyllands-Posten spår eksperter prisfald på 2-3 procent.

”Parternes stadig mere indædte kamp om markedsandele vil presse priserne markant. Da fødevarepriserne i løbet af 2008 steg betydeligt, virkede det, som om konkurrencen var sat på vågeblus. Nu har priserne på råvarer stabiliseret sig, og samtidig er forbrugerne mere prisbevidste,” siger Henning Bahr, der er direktør i Retail Institute Scandinavia.

Sammen med Copenhagen Business School har han lavet en rapport, der viser at priserne i gennemsnit vil falde 2-3 procent forhold til omsætningen.

”Vi ser discountbutikkerne være aggressive i deres prispolitik. Det har fået flere af supermarkedskæderne til at fokusere mere på lave priser på end række dagligvarer for at holde på kunderne,” fortæller Mogens Bjerre, der er lektor på Copenhagen Business School.

Markedet bekymret
De involverede i priskrigen har for længst følt kundernes mistillid og tror på, der vil være øget pres på priserne det næste år.

”Priskonkurrencen vil tage til. Hos os har Fakta gennemført kampagner med aggressive priser, og vi har større fokus på vores eget mærke X-tra, som sælges til lavpris. Vi ser flere af konkurrenterne byde ind, og det betyder, at vi skal være endnu bedre til at drive forretning og styre omkostningerne,” fortæller Per Bank, der er koncernchef i Coop Danmark.

 
Læs også:

Her er 14 butikker du ikke vil handle hos

Krise giver billige luksusvarer

Vi er en nation af smårapsere

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen