Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Indkøbscenter bryder persondata-loven

Ros Torv
Indkøbscentret Ro's Torv i Roskilde har gennem flere år gemt oplysninger om kunderne ulovligt har Datatilsynet afgjort. Foto:

Datatilsynet har nu afgjort, at det er i strid med persondata-loven, og at oplysningerne skal slettes.

Indkøbscentret Ro's Torv i Roskilde har gennem flere år gemt oplysninger om kunderne ulovligt. Det skriver DAGBLADET Roskilde.

Det handler om nummerpladerne, som bliver fotograferet, når de handlende kører i bil ind og ud af indkøbscenterets parkeringshus. Det sker for at registrere, hvor længe hver bil parkerer, og om der bliver betalt for at holde ud over de gratis to timer.

Problemet er, at centerets ejere i Dades beholder nummerpladeoplysningerne, selvom bilen har parkeret under to timer, eller chaufføren har betalt for parkeringen.

Datatilsynet har nu afgjort, at det er i strid med persondata-loven, og at oplysningerne skal slettes, når bilen har forladt området, skriver DAGBLADET Roskilde.

Opbevaringen bliver dog ikke afsluttet lige med det samme, da centerets ejere vil forsøge at forklare sig over for Datatilsynet.

- Hvis der sker fejl i systemet, har vi i dag den mulighed, at vi kan kigge tilbage på den enkelte bruger og rette den fejl. Hvis vi skal slette brugerne fra systemet med det samme, vil vi ikke have mulighed for at yde den service over for de kunder, der bliver ramt af tekniske fejl, siger Jakob Møller, centermanager i Datea, der administrerer Ro?s Torv for ejerne i Dades, til DAGBLADET Roskilde.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen