Berlingske Business

Indædt kamp om at købe Fætter BR

18BUS20150817-153448-4.jpg
En afklaring af, hvem den nye hovedejer af legetøjskæden BR er, ventes inden for kort tid. Foto: Sophia Juliane Lydolph

Den danske kapitalfond Axcel er i skarp konkurrence med de to store kapitalfonde Nordic Capital og EQT om at købe sig ind i det danske legetøjsklenodie, erfarer Berlingske. Den velhavende Gjørup-familie, der står bag BR, opgiver kontrollen, men vil holde fast i en stor del af livsværket efter et salg.

En ny chef er på vej til at sætte sig for bordenden i legehuset hos Fætter BR. Berlingske erfarer, at familien Gjørup, der står bag det danske legetøjsklenodie BR, er i gang med at opgive kontrollen med livsværket og sælge en stor bid af selskabet fra til en kapitalfond. Den danske fond Axcel er sammen med de to nordiske rivaler Nordic Capital og EQT de sidste tilbage i budprocessen. Og en afklaring om, hvem den nye hovedejer er, ventes inden for kort tid.

Første runde i processen, der involverede et større antal kapitalfonde og industrielle aktører, blev afsluttet lige før sommerferien. Nu ruller anden runde, hvor antallet af interesserede er høvlet ned til tre fonde, der ser på Nordeuropas største legetøjskæde med over 300 butikker i fem lande.

»Processen er meget fremskreden. Der er kun tre fonde tilbage i slutspurten, og det er Axcel, Nordic Capital og EQT,« siger en central kilde med kendskab til salgsprocessen.

gjørup

Følelsesmæssigt tungt frasalg

Top-Toy, som er selskabet bag BR, blev sat til salg i efteråret sidste år. Det skete efter flere år med vigende overskud og manglende vækst, og det førte i familien til en svær men nødvendig erkendelse af, at den har brug for hjælp udefra til at sikre fremtiden for legetøjsklenodiet. I årevis havde kapitalfonde og andre købere ellers banket på familiens dør for at høre, om den ville sælge, men var blevet afvist. Det ændrede sig sidste år.

»Vi har brug for at få nogle kompetencer ind, som vi ikke har som familie,« sagde Peter Gjørup bl.a., da Berlingske i december sidste år kunne afsløre, at Top-Toy og dermed også BR var sat til salg.

Frigast

Peter Gjørup er adm. direktør og tredje generation i familiefirmaet. Han er barnebarn af stifteren, Børge Rasmussen, hvis initialer har givet BR sit navn. Peter Gjørup leder familieselskabet sammen med sin bror, Lars Gjørup. I bestyrelsen sidder bl.a. Bjarne og Henrik Gjørup, der er sønner af Børge Rasmussen.

I dag vil Peter Gjørup ikke kommentere Berlingskes oplysninger om den meget fremskredne salgsproces, oplyser han gennem sin kommunikationsafdeling. Heller ikke investeringsbanken FIH, som er hyret af familien til at stå for det store og følelsesmæssigt tunge frasalg, vil kommentere processen. Det samme gælder Axcel, Nordic Capital og EQT, som ikke vil kommentere Berlingskes oplysninger om deres stærke interesse i legetøjsfirmaet.

Peter Nyegaard

»Det er jo hjerteblod det her«

Ifølge Berlingskes oplysninger arbejder familien Gjørup med en model for salget, hvor det er cirka 60 procent af aktierne, der sælges fra. Prisen for de 60 procent skulle angiveligt være cirka en milliard kroner. Det betyder, at familien får en stor pose penge ud af livsværket og samtidig bliver inde i selskabet med en relativt stor ejerandel. Men det betyder også, at magten for første gang i virksomhedens 52-årige historie overlades til nogen uden for familien.

Peter Gjørup har tidligere ikke lagt skjul på, at det var en svær beslutning at sælge ud af familievirksomheden.

»Vi er meget klar på, at familien ikke kommer til at slippe hele selskabet og sælge alle aktier. Det er jo hjerteblod det her. Vi er bestemt også med i fremtiden, men det skal være sammen med en partner,« sagde Peter Gjørup for ni måneder siden i interviewet med Berlingske.

06BUSNordic-Aviation.jpg

Dengang var det uvist, om familien ville sælge mere end 50 procent af aktierne og dermed opgive kontrollen. Men det er i processen blevet soleklart, at familien Gjørup har været nødt til at sælge mere end 50 procent af aktierne for at tiltrække sig de rette købere. Meget få kapitalfonde vil købe sig ind i et selskab og ikke samtidig få lov at sætte sig for bordenden og bestemme retningen. Og slet ikke et lidt skrantende selskab i detailhandlen, der kæmper med stor konkurrence fra nethandel og i stigende grad fra de store supermarkeder som BR.

Erhvervskommentator for TV 2 Finans, Henrik Ørholst, kommenterer salget af BR:

 

En af knasterne i arbejdet med at finde nye hovedejere til Top-Toy har været, at familieselskabet ejer omkring 40 bygninger og ejerlejligheder, der enten huser en Fætter BR eller Toys’R’us. Ejendomsporteføljen inkluderer attraktive ejendomme på Strøget i København og Aarhus. Værdien af ejendoms­porteføljen har Top-Toy selv opgjort til over en milliard kroner. Det er ikke lige en kapitalfonds kop te at eje for mange mursten, så alle ejendommene er ifølge Berlingskes oplysninger spaltet ud i et selvstændigt selskab, og så bliver der indgået nye lejekontrakter med det nye Top-Toy. Det nye BR-ejendomsselskab forbliver så i familien og kan eventuelt sælges fra senere.

En anden knast, som dog har været lettere at høvle ned i processen, har været selskabet Norstar, som er et grossistfirma ejet af Gjørup-familien, som leverede legetøj fra bl.a. Mattel og Hasbro til bl.a. de store supermarkeder. Top-Toy har efter at have rådført sig med FIH simpelthen valgt at lukke Norstar helt ned. Det stækker konkurrenterne i hvert fald for en tid og har været en bombe i den danske legetøjsbranche.

aaa

Den danske fætter kan snart ende på udenlandske hænder.

Posted by Berlingske on 17. august 2015

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen