Berlingske Business

Illums førstekvinde: Fra børn til luksuskunder

Jeanette Aaen er kvinden, der slog takten an i Babysams turnaround. Før det var hun forretningsdirektør i stormagasinet Magasin. Hun har taget springet fra børn til luksuriøse kunder i Illum. Jobbet begyndte med en halvanden måneds lang rejse til Illums ejer i Italien.

Jeanette Aaen har de seneste par måneder skrevet dagbogsnotater på sin telefon. Hun begyndte i september, den dag hun for første gang hilste på sin nye medarbejdere i Illum. Hun skrev:

»Begejstret over at møde holdet i Illum. Man fornemmer klart, at de har været igennem så mange forandringer, at de har ryggen mod kunderne, og blikket er rettet mod direktøren. Det må vi have ændret. Men hvor er de ivrige og spændte på, hvad min agenda er...«

Onsdag: Illum

Anseelige 500 mio. kr. er, hvad Illums storaktionær – thailandske Central Group – investerer i københavnske Illum. De vil dog ikke tilføre Østens mystik, men har sat deres italienske magasin i Milano, la Rinascente til at være forbilledet for Illums fremtid, men med udgangspunkt i København og Norden, så Illum får sin helt egen flavour.

Investeringskroner, der har en længere afkasthorisont, end hvad Jeanette Aaen nogensinde har oplevet i sin karriere.

Artiklen fortsætter under billedet
27MAGIllum-facade-095815.jpg
Illum facade.

Allerede dagen efter fløj hun til Milano i Italien. Ned til Illums ejere – la Rinascente – der i 2013 købte Illum. Ned til halvanden måneds indblik i, hvordan det italienske eksklusive stormagasin bliver drevet. For Jeanette Aaen handlede det ikke mindst om, at hun fik mulighed for at suge viden til sig fra to af sin branches helt store ikoner, Alberto Baldan og Vittorio Radice.

»De åbnede alle bøgerne og deres sind. Og jeg kunne spørge som syv tossede,« fortæller den nyslåede Illum-direktør.

Jeanette Aaen vidste allerede i det tidlige forår, at hun skulle være Illums nye administrerende direktør, men hun skulle først afslutte sit job som CEO i Babysam. Undervejs blev det til hyppige café- og frokostmøder med la Rinascentes topchef, Alberto Baldan, på Cafe Sommersko og på Hotel D’Angleterre.

Jeanette Aaens opgave er at skabe et oplevelseshus og en eksklusiv markedsplads, hvor man handler, spiser og udveksler synspunkter, som man oplever det, når man går ind i et stormagasin i Paris, London, Milano eller New York.

»Et sted, hvor man bare har lyst til at tage hen, fordi det er fedt at være. Byens ultimative spot for forkælelse og eksklusive brands,« siger Illum-direktøren, der er i færd med at føre Illum igennem den transformation, der skal ændre stormagasinets DNA.

Ambitionen er at gøre Illum til Nordens mest eksklusive stormagasin.

Illum-kunden har altid været den lidt kræsne kunde med hang til luksus. Her anno 2015 er hun blevet funky. Alderen er rundt regnet ikke et omdrejningspunkt, men mode, mærke, mad, design og kvalitet er fikspunkter for hendes valg, samtidig med, at hun forventer gammeldags dyder som kundeforkælelse og service. Dyder, som Jeanette Aaen mener, at københavnerne og internationale turister sukker efter.

Telefondagbog september fra Milano:

»Jeg har mødt managementgruppen hos la Rinascente. Ti direktører, superengagerede og søde mennesker som alle sammen har været hos gruppen i ti år eller mere ... Mødet blev indledt med espresso og en minicroissant. Det er en god atmosfære. En kammeratlig stemning. Det er rart sted, det her, men jeg skal vænne mig, til at de hele tiden kysser ...«

Senere i september: »Over frokost i dag fortalte indkøberne om danskerne, som de synes er hårde forhandlere. Vi talte om kulturforskelle. I Italien taler man sig ind på hinanden, og relationer betyder meget mere end i Danmark.«

»I Italien begynder et møde altid med en kop kaffe. Det er deres måde at vise imødekommenhed. I Danmark går vi lige på og hårdt, når vi holder et møde. Dybest set kunne vi godt lære noget af italienerne.«

»Døgnrytmen er anderledes i Italien. De begynder typisk klokken halv ti og spiser frokost klokken et på en restaurant. De spiser og debatterer med kollegerne. I Danmark er vi tilbøjelige til at snuppe en mad ved skrivebordet.«

»I Danmark er vi meget effektive, og vi styrer vores projekter. Italienerne følger ikke slavisk projektplaner. De ved, hvor de vil hen, men justerer undervejs løbende for at nå målet. Det har været en øjenåbner og en sund proces for sådan en som mig, der faktisk kan lide en forholdsvis stram struktur, og at der er udarbejdet en plan for, hvor vi skal hen, og hvordan vi når derhen.«

»Det har været super cool tid. Introduktionen har også afspejlet ejernes tidshorisont i forhold til den projekt-forandring vi er i gang med. For dem var det ikke væsentligt, at jeg kom i gang den ene eller den anden måned. Det væsentligste var, at de fik den rette til posten, og det var vigtigt for dem, at jeg blev introduceret til deres erfaringer. De har jo været igennem den samme proces med la Rinascente i Milano, hvor de ændrede stormagasinet, som vi er i færd med at ændre Illum. Og de er blevet en stor succes,« opsummerer Jeanette Aaen.

Artiklen fortsætter under billedet
27MAG20151214-104823-4BM-10.jpg
Jeanette Aaen viser Illum frem. Etage for etage.

Jeanette Aaen viser Illum frem. Etage for etage.

Arbejdsmæssigt føler hun, at hun har skudt papegøjen, hvor job og hobby er summen af drømmen. Det er et faktum, der understreges af hendes tidligere chef og direktørkollega i Magasin, Jòn Björnssons replik, da han for nylig var på shoppetur i Illum. Han mente, at la Rinascente kunne have fået hende til at snuppe jobbet, uden at de skulle betale løn.

De facto var det ham, der foreslog italienerne at tage kontakt til Jeanette Aaen, da de var på udkig efter ny direktør.

»Ind imellem niver jeg mig i armen og siger: Tænk de betaler mig penge for at arbejde og dyrke modemærker, kunst og kultur og arbejde i et internationalt miljø. Det er mere end arbejde. Det er min hobby. Jeg elsker det,« siger Jeanette Aaen.

»Her kan jeg se mig selv i rigtigt mange år. Ejernes visioner for Illum rækker mange år frem.«

Det er faktisk lidt en overraskende melding fra en kvinde, der aldrig har vandret ad den lette slagne vej, men derimod søgt eventyret og udfordringen, der hvor alarmklokkerne larmede, og fiaskoen lurede. Virksomheder, hvor hun har skullet vende underskud til overskud, fordi den slags udfordringer er med til at skærpe hendes kompetencer.

På den rute giver Illum mening, for selv om hun er nok så skudt i jobbet, så er der et kor af skeptikere, der spørger: Er der virkelig plads til et eksklusivt luksuriøst stormagasin i København, som vi kender det i London, Paris, New York og Milano? Er danskerne overhovedet parate? Og kan der tjenes penge på en luksusgesjæft i København?

05BUSIllum-facade-162934.jpg

Den udfordring pirrer en kvinde som Jeanette Aaen. Hun vil bevise, at hun kan skabe en positiv bundlinje i et eksklusivt stormagasin i hjertet af København. Kritikerne og skeptikerne kan bare komme an.

»Jeg har skuldrene til det, og jeg lader mig ikke slå ud af, at det stormer omkring mig. Tværtimod.«

Jeanette Aaen er opvokset i den lille by Vestbjerg nord for Aalborg, hvor faderen var ejendomsmægler, moderen sygeplejerske og lillebroren 11 år yngre. Så hun betragter sig selv næsten som »enebarn«.

Egentlig troede hun, at hun skulle være jurist, men studiet fængede ikke. I stedet gik hun i gang med økonomi og rejste siden til København, hvor hun begyndte på CBS og læste international strategi og ledelse.

Hovedopgaven skrev hun sammen med en studiekammerat. Den handlede om internationalisering af danske fødevarevirksomheder, og de to unge studerende blev advaret, fordi deres vejleder mente, at opgaven i højere grad egnede sig til en ph.d. Det lod de sig ikke påvirke af. De skrev den færdig på blot tre måneder, fordi deres SU var sluppet op. Specialet blev prisbelønnet som årets bedste hovedopgave.

Jeanette Aaen er underviser i strategisk ledelse på CBS. Hun er bøjet af den akademiske verden, men pirres af, hvor beslutningerne træffes, og hvor resultaterne skabes, men er også præget af sin fascination for den akademiske verdens meritter ud i detailhandlens afkroge – »nørderiet« som hun siger. Og eksemplificerer det med en lang og indviklet argumentationskæde for, hvad anslaget musikmæssigt skal akkompagneres morgen, middag og aften, så kunders indkøbsiver bliver gødet i Illum.

Sit første job i erhvervslivet fik Jeanette Aaen hos vin- og spiritusfirmaet Remy Cointreau. Men eventyrlysten og trangen til at tage livtag med verden uden for Danmark trak. Den erhvervede viden fra handelshøjskolen skulle afprøves i praksis. Og da hun som 26-årig fik job hos Carli Gry International, var hun ikke sen til at sige ja tak til udstationering som regional manager for modevirksomheden. Hun skulle åbne butikker i Polen, Tjekkiet og Ungarn og var med til at etablere centrallager i Lodz.

Artiklen fortsætter under billedet
27MAGIllum-tilalle-124034.jpg
Foto: Scanpix

Den tid husker hun som spændende. Muren var lige faldet, og forretninger var ved at blive bygget. Der skete ekstremt meget i Østeuropa. Hun var ung, det var hendes held, mener hun, for mange børnefamilier tænkte sig om en ekstra gang, inden de sagde ja til et job i Østeuropa. Yderligt bød det også på muligheder, som man som ung ikke fik i Danmark.

Hun boede kummerligt i Lodz, hvor det trak ind, så hun havde sideskilning om morgenen, og kakerlakker var hendes sengekammerater. Men som ung smiler man bare og løber derudad, fortæller hun. Og vurderer, at det er ganske sundt at havne i sådanne situationer. I hvert fald mener hun, at det har været med til præge hendes karakter og lærepenge, hun nødig ville have været foruden.

Især en begivenhed har mejslet sig ind i hendes erindring, nemlig den dag lageret i Lodz blev tømt for varer til 800.000 kr. Mafiaen havde infiltreret medarbejderstaben. Rammer og sikkerhedsgitre var blevet fjernet, så varerne kunne læsses ud ad bagdøren.

Ét var unge Aaen dog sikker på. Hun ville ikke ringe hjem og fortælle hovedkontoret, hvad der var sket. I stedet tog hun kontakt til en polak, Josef, der hjalp hende med at få fat i de fyre, som, de mente, stod bag miseren.

De pressede dem til at levere varerne tilbage. Hun følte, at verden ville falde i grus, hvis hun ikke kunne forklare tabet. Da det var overstået, sagde Josef til mig: »Du skal ikke tage hjem og sove i din lejlighed i nat.« Det var først der, det gik op for mig, hvad det var, jeg egentlig havde gjort.« Jeanette Aaen bliver et øjeblik stille. De ansatte blev fyret, men det viste sig, at hovedmanden var en del af den russiske mafia.

Efterfølgende fik hun ringet hjem til Carli Grys direktør og fortalt, hvad der var sket. Han var selvfølgelig ikke verdens lykkeligste mand, men fik dog nogle af varerne igen.

En erfaring, som hun ofte tænker over, når hun føler sig allermest presset. Så tænker hun, »hvad pokker, det skal nok gå«.

»I de år lærte jeg, hvordan man bid for bid arbejder sig igennem kriser og pres. Det har betydet, at jeg i dag aldrig føler mig presset. Jeg bevarer roen og står oprejst selv i den hårdeste orkan. Og jeg har befundet mig i orkanens øje i de virksomheder, jeg arbejdet i. Det er i de situationer, at man som administrerende direktør virkelig skal bevise sit værd.«

Siden var hun igennem en rejse i Carli Gry, der undervejs blev fusioneret med Inwear og fik føjet nye facetter til hendes detailhandelspalet.

Jeanette Aaen blev regional manager for Norden, og siden opbyggede hun en quick to market division for Carly Gry, hvor hun tog livtag med produktion og design og fik etableret en ny forsyningskæde, som kunne agere på 12 ugers sigt i stedet for på seks måneder. Da Carli Gry og Inwear fusionerede og blev til IC Companys, fik hun ansvaret for butikkerne, der gik dårligt. Hun fik ryddet op. Siden kom hun til stormagasinet Magasin, hvor hun blev en del af det øverste ledelseselag, som fik kål på Magasins dengang dybe krise.

I Babysam kæmpede hun med forbrugernes lunkne købelyst og faldende børnetal, men fik gjort Babysams butik på nettet til en givtig forretning. Noget af en opgave, for da Jeanette Aaen kom til Babysam, havde hun end ikke en Facebook-profil.

Og som leder tog hendes lederskab form. Hun kalder sig selv »en tydelig leder«. Det er også de ledere som hun har haft det bedst med. »Jeg er ikke meget til fedtspiller og væveri. Jeg synes ikke, det fører nogen vegne.«

Artiklen fortsætter under billedet
illum ny etage
Mærkeparade. 205 ny internationale luksusbrands er blevet præsenteret i Illum i løbet af de seneste 12 måneder. Billedet er fra 800 kvadratmeter nye skoafdeling, der åbnede i november.

Nærvær er et andet centralt begreb ledelsesmæssigt for Illum-direktøren.

»De ledere, der har sat sig spor hos mig, var dem, der var nærværende. Mennesker arbejder for en leder, som er et menneske som dem selv. Det er vigtigt i en tid, hvor alle sidder med en telefon i hånden og er ved at opdatere sig selv på et væld af platforme. Jeg tror, det er vigtigt at være nærværende og tydelig i forhold til, hvad jeg som leder forventer. Samtidig fordrer jeg til tilstedeværelse. Og ikke at man skal turde vælge fra for at holde fokus.«

11BusTosChirathivat.jpg

Jeanette Aaen har en mærkesag.

»Kvindeagendaen er vigtig for mig. Jeg møder mange unge superdygtige piger, der skriver fantastiske opgaver, når jeg underviser på CBS. Jeg prøver at skubbe til dem. De er jo fremtidens topchefer. Men de tøver, og mens de nøler, så har drengene snuppet ordet og taletiden.«

»Så er det, jeg råber: Kom nu. Grib muligheden. Ræk hånden op. Marker jer. Gør noget. Sig noget.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen