Berlingske Business
09:22Chr. Hansen stiger til vejrs efter løftet anbefaling

Illums Bolighus brager derudaf

Illums Bolighus
direktøren for Illums Bolighus, Foto:

For sjette år i træk kan Illums Bolighus prale af både at opleve fremgang på top- og bundlinje. Hemmeligheden skal findes i at være et »total teater«, forklarer adm. direktør og storaktionær, Henrik Ypkendanz.

Indretnings- og møbelkæden Illums Bolighus leverer for sjette år i træk fremgang i omsætningen. Potentialet til fortsat vækst er stort, og 2017 bliver året, hvor Illums Bolighus satser på at åbne forretning i Hamburg.

Bolighuset har netop aflagt regnskab, og tallene viser, at omsætningen i 2014/15 er steget med 10 procent til 492 millioner kroner, mens resultat før skat er vokset med 15 procent til knap 57 millioner kroner.

05BUSIllum-facade-162934.jpg

»Man kan ikke andet end at smile, når man leverer fremgang på både top- og bundlinjen. Jeg synes, at vi bliver kvitteret af kunderne for at gøre det rigtige,« siger adm. direktør og storaktionær i Illums Bolighus, Henrik Ypkendanz.

»Det rigtige« er, ifølge Henrik Ypkendanz, at agere som et »total teater«. Bolighuset gør en »dyd ud af at tilfredsstille kunderne«. Og tilfredsstillelsen skal hverken findes på tilbud eller rabatter. Det skal derimod findes i oplevelsen og servicen.

»Vi er skuespillere inde i huset. Vi optræder nærmest som om, at kunderne er gæster i vores eget hus. Hvis man inviterer gæster derhjemme, hilser man pænt på dem, man har ryddet op og handlet ind. Sådan gør vi også i Illums Bolighus.«

»Total teater« skal, ifølge Henrik Ypkendanz, ligeledes forstås på den måde, at kunderne trækkes ind af bolighusets vinduesudsmykning, de overvældes af gaveindpakningen og historien om, hvem der har designet LP-lampen.

23bueEva Handest.jpg

En forklaring på succesen kan således være, at Illums Bolighus »aldrig nogensinde er gået på kompromis med kvaliteten og designet. Vi har aldrig solgt noget, der var uoriginalt. Det ligger simpelthen så langt fra vores måde at tænke på,« forklarer Henrik Ypkendanz.

Illums Bolighus har siden 2006 åbnet butikker i Oslo, Aarhus (franchise), Stockholm, Malmø og Bergen, og for fire uger siden åbnede endnu en forretning i Stockholm i det fasionable center Mall of Scandinavia.

Henrik Ypkendanz forklarer, at Illums Bolighus i godt et år har kigget efter lokaler i Stavanger, men man har endnu ikke fundet de rigtige. Det har man til gengæld i Hamburg.

»Jeg kan ikke sige til dig, at vi har skrevet under på lejekontrakten, for det har vi ikke, men vi er så langt med udlejeren, at vi kan sige, at vi er tæt på.«

Forventningen går på, at Illums Bolighus åbner en afdeling i Hamburg i 2017.

11BusTosChirathivat.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen