Berlingske Business
15:04Amazon skal betale 100 mio. euro i skat i Italien

Illum lader sig skille fra Irma-pigen

irma 6
Sådan ser Irma i Illums kælder ud i dag. Men ikke så længe endnu. Den 22. maj rykker Irma nemlig ud fra Illum. Foto:

Et mangeårigt ægteskab slutter, når Illum som et led i stormagasinets nye strategi har valgt at opsige kontrakten med Irma. Den 22. maj flytter Irma-pigen ud af Illums kælder, men Irma fortsætter med at levere varer til et nyt hemmeligt kælderkoncept.

I mange år har Irma huseret i kælderen på en af Københavns mest eksklusive adresser, navnlig i stormagasinet Illum midt i Københavns hjerte ved Amager Torv. Men fra den 22. maj pakker Irma-pigen sine varer og flytter fra Illum.

Irma har ellers været en del af stormagasinet siden 1969, men ifølge administrerende direktør i Illum Jeanette Aaen er beslutningen om at opsige kontrakten med Irma taget som et led i stormagasinets strategi om at omdanne Illum til et eksklusivt oplevelseshus.

»Vi har en strategi, og det er den, vi forfølger. Som en del af den, er Irma blevet opsagt,« siger Jeanette Aaen.

irma 1

Den italienske forbindelse
Da Illum i 2013 blev købt af italienske La Rinascente, var beskeden, at italienerne ønskede at investere 500 millioner kroner på at gøre Illum til »Skandinaviens mest eksklusive stormagasin«. Siden har Illum været gennem en omfattende ombygning. Blandt andet har internationale luksusmærker som Céline, Valentino og Saint Laurent åbnet egne butikker i stormagasinets grundplan.

Onsdag: Illum

Strategien om at omdanne det 125 år gamle stormagasin til et eksklusivt oplevelseshus satte Jeanette Aaen ord på i et interview med Berlingske Business i 2015.

»Illum skal være et sted, hvor man bare har lyst til at tage hen, fordi der er fedt at være. En markedsplads, et oplevelseshus, byens ultimative spot for forkælelse og eksklusive brands,« sagde Jeanette Aaen dengang.

Det er altså denne strategi, der er grundlaget for Illums beslutning om at sige farvel og tak til Irma.

05BUSIllum-facade-162934.jpg

Men beslutningen om at sende Irma på porten skal ikke ses som en afstandstagen til Irmas koncept, understreger Jeanette Aaen.

»Der er slet ikke noget nedgørende omkring Irmas koncept i den forstand, eller at det ikke passer til Illums koncept,« siger hun.

Men hvad handler det så om?

»Vores strategi indbefatter at tilbyde nogle andre produkter, og derfor har vi lavet en anden løsning. Det, tror jeg, vil blive ret tydeligt, når danskerne finder ud af, hvad vi skal til at lave. Det har Irma også selv kunnet se,« siger Jeanette Aaen.

Hun fortæller, at Irma forsætter med at levere varer til det nye koncept, men afviser at løfte sløret for, hvad der skal erstatte Irmas plads i bunden af det københavnske stormagasin.

Enighed om at skilles
Parterne har været enige om at gå hver til sit, lyder det fra Coops informationschef Jens Juul Nielsen.

Er det en beslutning, Illum har taget, eller Irma har taget?

»Vi er blevet enige,« siger Jens Juul Nielsen.

»Vi har i god ro og orden aftalt med Illum, at vi fraflytter lokalerne. Vi har været glade for at være der i mange år, men nu skal det benyttes til noget andet, og det har vi det okay med,« siger han.

Ville i ikke gerne blive? Er det ikke et fordelagtigt sted for Irma?

»Vi regner med, at vi kan finde en løsning, som betyder, at Irma kommer til at få en lige så god placering et andet sted. Så vi har det okay med den aftale, der er,« siger Jens Juul Nielsen.

Jens Juul Nielsen oplyser, at der er gang i »konkrete forhandlinger« om placeringen af en ny Irma i det centrale København.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen