Berlingske Business

Ikonisk amerikansk brands dødskamp ebber ud

American Apparel - 20161114112
American Apparel har opgivet at redde sig selv efter en spektakulær deroute. Spencer Platt/Getty Images/AFP Scanpix/Spencer Platt

American Apparel var toppen af poppen og milliarder værd. Men en kvindeglad direktør har kostet selskabet alt.

En af de mest spektakulære erhvervshistorier i USA er ved at finde sin afslutning.

Modeselskabet American Apparel har måtte opgive at redde sig selv og har solgt sig for en brøkdel af, hvad selskabet var værd på toppen.

Det skriver Bloomberg News.

American Apparel var en komet på markedet, da skaberen Dov Charney brød igennem med t-shirts produceret i USA.

Via produkter, der ramte unge amerikanere lige på med en blanding af kvalitet, nostalgi og seksualitet, samt reklamer, der mere eller mindre konsekvent forargede og balancerede på kanten til det pornografiske, voksede American Apparel markant.

På toppen omkring 2008 havde selskabet mere end 200 butikker over hele verden og var en milliard dollar værd.

TENNIS-GBR-WIMBLEDON

Men så begyndte det at køre af sporet. Der opstod rygter om regnskabsfusk og en personkult omkring Dov Charney.

Han havde hele vejen igennem været en afgørende drivkraft bag selskabets design og slagkraftige brand.

Omkring 2010 begyndte han dog at blive ramt af en byge af anklager om sexchikane mod kvindelige ansatte, upassende opførsel og endda for at have forsøgt at kværke en butiksbestyrer, der ikke gjorde, hvad han ville have.

Det skabte tumult omkring American Apparel. Dov Charney blev i 2014 smidt på porten af bestyrelsen i det selskab, han selv havde skabt i 1989.

Han gik meget offentligt til angreb på bestyrelsen og kæmpede en hård og meget omtalt kamp for at få sit selskab tilbage. Dog uden held.

embe

Uden Dov Charney, der var en bærende kraft i selskabet, kørte det dog af sporet for American Apparel. Allerede i oktober 2015 måtte selskabet søge om konkursbeskyttelse og har siden da ledt efter en redning.

Nu har American Apparel givet op og har solgt sig selv til selskabet Gildan Actiwear for 66 millioner dollar ifølge Bloomberg News.

Dov Charney er efter lang tids stilhed om hans person dukket op i podcasten Start Up. Den dækker hans forsøg på at lave et nyt tøjfirma, som han grundet pengemangel driver ud af sit eget hus.

Anders Holch Povlsen, Bestseller.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen