Berlingske Business

IKEA undviger møde om skattesnyd i Europa-Parlamentet

IKEA-RESULTS/
Ikea er én af de virksomheder, der nu er under lup i forbindelse med Luxleaks. Foto:

Udvalg i EU-Parlamentet vil gerne tale med virksomheder og finansministre om deres involvering i fordelagtige skatteaftaler med Luxembourg. Den svenske møbelgigant er én af de virksomheder, der ikke har fundet tid til at snakke om skatterabatter og skattely i parlamentet.

Margrethe Vestager har haft travlt, siden hun tiltrådte som ny EU-kommissær for konkurrence. Adskillige store virksomheder som Google og Gazprom har indtil videre fået ørene i den europæiske konkurrencemaskine, og nu er turen måske kommet til en skandinavisk darling – IKEA.

Ifølge dokumenterne, som blev lækket i forbindelse med sagen Luxleaks, skulle IKEA også være blandt de virksomheder, der har fået skatterabatter i Luxembourg. Det skulle eftersigende have været en skatteprocent på nul, der blev tilbudt virksomheder, og det undersøger EU nu. Det skriver svenske SvD Näringsliv.

Den grønne gruppe i parlamentet står bag initiativet om at oprette et særligt udvalg til at komme til bunds i LuxLeaks-skandalen, men udvalget har dog ingen juridisk magt. Det kan derfor blive op til kommissionen og Margrethe Vestager at følge op på det, man eventuelt skulle finde frem til i Luxleaks-udvalget.

Margrethe Vestager,  EUs konkurrencekommisær

IKEAs koncernchef Peter Agnefjäll blev inviteret til Bruxelles, men han sagde nej tak til mødet. Angiveligt fordi, invitationen kom med for kort varsel. Det kunne dog også hænge sammen med udvalgets begrænsede beslutningsmagt. IKEA udtaler dog, at de er åbne for at samarbejde med EU i fremtiden.

»IKEA hilser velkommen og følger med interesse initiativer, der kan gøre skattesituationer og følgerne af ændringer i skatteniveauer for multinationale selskaber nemmere forståelige,« siger Ikeas talsmand David Affentranger til den svenske avis SvD Näringsliv.

GOOGLE/EU

I forbindelse med oprettelsen af Luxleaks-udvalget inviterede de altså flere virksomheder og alle de europæiske finansministre til møder i Bruxelles. De eneste, der har sagt ja til et møde, hvor der skal snakkes skatterabat og selskabsskatteprocenter, er Belgien og Estlands finansministre, så der er ikke stor interesse i at snakke om selskabsskat med udvalget.

Og IKEA er langt fra de eneste, der ikke har været på besøg i Bruxelles. Også Facebook, Google, Amazon, Pepsi, Walt Disney, Deutche Bank, McDonalds och Fiat er interessant for udvalget, der dog må kigge langt efter erhvervsledere fra de selskaber på kontorerne i Bruxelles.

Medie: Vestager går i flæsket på søgegiganten Google MOUNTAI

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen