Berlingske Business

Ikea under angreb for at droppe lesbisk par

pix-ikea
IKEA oplevede protester, da de fjernede kvinder fra et saudiarabisk katalog. Nu fjerner de en hel reportage om et lesbisk par. Foto:

Ikea underlægger sig russisk anti-homolov ved at trække et kundekatalog tilbage i Rusland. Kataloget indeholder interview med lesbisk par, som indretter deres hjem med Ikea-møbler.

Den svenske møbelgigant Ikea er kommet i stormvejr, efter at have stoppet en reportage om et lesbisk par i deres kundekatalog, Ikea Live.

I seneste nummer af kundekataloget kunne europæiske læsere følge det britiske par Clara og Kirsty, som bor med deres barn i London, og har indrettet deres hjem med Ikea-møbler. Kataloget når ud til 25 markeder på verdensplan.

pix-ikeakvinde


Men reportagen går uden om den russiske befolkning med henvisning til Ruslands nye lov om »homoseksuel propaganda,« som landet under internationale protester indførte i sommer.

»Der kom en ny lov mod homoseksuel propaganda i juni, og det er anledningen til, at Rusland har en anden artikel,« siger Ylva Magnusson, presseansvarlig hos Ikea Sverige, til Aftonbladet.

»Vores virksomhed er jo orienteret mod indretning af hjem, og vi skal være neutrale. Men vi tror, at vi ved at være aktive i Rusland på sigt kan skabe en positiv indvirkning på samfundet ved at være inkluderende og spejle de lokale markeder, både i Älmhult og i storbyer,« forklarer hun videre og tilføjer, at det er vigtigt for Ikea at være neutrale i spørgsmål om politik og religion.

Ikea_frankrig_Business


Ikea har tidligere været ude i lignende tilpasning af markedskommunikation på grund af politiske og kulturelle forhold, blandt andet da de retoucherede kvinder væk i deres saudiarabiske kataloger. Et træk, Ikea fik massiv kritik for.

Ifølge Ylva Magnusson var det »beklageligt, og hun siger, at kvinderne er med i næste udgave af kataloget.

På det sociale medie Twitter er utilfredsheden stor blandt brugerne.

Pix-kød

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen