Berlingske Business

IKEA reklamerede med bæredygtige kyllinger: Virkeligheden var en helt anden

FILES-SWEDEN-IKEA-TAX-RETAIL
Foto:

Møbelkæden reklamerede med kyllinger af høj bæredygtighed i deres restaurant. De førte dem bare ikke.

Hos Ikea er alle kyllinger brugt i vores restauranter bæredygtige. Det er de, fordi vi som virksomhed gerne vil gøre en forskel. En positiv forskel!«.

I fem år – siden 2012 – har den svenske møbelgigant brystet sig på sin hjemmeside af at have kyllinger med god dyrevelfærd. Formuleringer har været at finde under punktet ’restaurant’.

Men i de sidste mange år har Ikea slet ikke solgt bæredygtige kyllingekød til sine kunder, og nu har Ikea slettet punktet på hjemmesiden efter en henvendelse fra dyrevelfærdsorganisationen ANIMA. Organisationen har efterfølgende meldt Ikea til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring, skriver Politiken.

»Jeg synes, det er meget grelt. Som forbruger tror man, at de bruger gode og glade kyllinger, og man vil aldrig forestille sig en slagtehal fyldt med almindelige industrialiserede slagtekyllinger med alle de store velfærdsproblemer, de har«, siger kampagnechef Thorbjørn Schiønning fra Anima.

I 2012 tilsluttede Ikea sig mærket ’Good Chicken Award’, der gives til firmaer, der bruger eller forpligter sig til inden for fem år at bruge kyllinger opfostret under bedre forhold, heriblandt mere plads, adgang til naturligt lys, siddepinde og hakkesten og en brug af langsommere voksende racer, der ikke lider af branchens store problemer med problemer i benene. Der var altså ikke tale om ’velfærdskyllinger’, der går frit ude, men om lidt bedre indendørs slagtekyllinger.

Ifølge Ikea opfyldte de danske kyllinger i starten kravene i ’Good Chicken Award’, men efterfølgende skiftede Ikea leverandør.

»Vi har i de sidste fire til fem år haft store ændringer i vores Ikea Food-organisation og i vores setup for indkøb, både her i Danmark og globalt. Vi har derfor i denne periode desværre ikke været opmærksomme på the ’Good Chicken Award’, hvilket selvfølgelig ikke er i orden, og det beklager vi meget«, skriver Rikke Andersen, kommunikationsansvarlig i Ikea, i en mail. Ikea har ikke ønsket at lade sig interviewe om sagen.

Det er ikke kun i Danmark, at Ikea har trukket sig fra ’Good Chicken Award’-arbejdet. Det samme har Ikea i ni ud af elleve andre lande i Europa.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen