Berlingske Business

IKEA giver København trafikproblemer

IKEA
Overskrift
Byggepladsen ved Dybbølsbro og Fisketorvet i København. Planen er at her skal der bygges en IKEA, men der bliver kun plads til halvt så mange parkeringspladser som i IKEA's andre butikker. Foto:
dronningmargrethe75
Overskrift
Byggepladsen ved Dybbelsbro og Fisketorvet. Planen er at her skal der bygges en IKEA. Foto:
 

IKEA vil placere et kæmpestort varehus midt i København, og flere biler i byen samt meget få p-pladser giver trafikale problemer, siger trafikforsker. Kommunen planlægger at bygge central bro om.

Fredag morgen blev det klart, at hovedstaden snart får nem og kort vej til köttbullar og saml-selv møbler, når IKEA vil åbne nyt butikscenter midt i byen.

IKEA-butikken kommer til at ligge lige ved Dybbølsbro, og det er den svenske møbelgigants ønske, at dens nye medlem i familien skal være en by-IKEA, hvor kunderne cykler både til og fra. Men trafikforsker Per Homann Jespersen siger, at trafiksituationen og risikoen for problemer kommer til at afhænge meget af, om IKEA gør alvor af deres cykelfokus, og om kunderne også forstår den idé og lader bilen stå. IKEA i Gentofte havde sidste år 2,6 millioner kunder, og IKEA vurderer, at den nye butik vil tiltrække endnu flere.

»Parkeringspladser i indre by genererer trafik, og i omegnen af 10.000 besøgende om dagen er rigtig mange. Det kan give betydelige trafikproblemer omkring Dybbølsbro, hvis bilkunder ikke kan få en parkeringsplads ved butikscentret,« siger Per Homann Jespersen.

 

IKEA oplyser, at det planlægger cirka 500 parkeringspladser ved det nye center på Vesterbro. Det er under det halve af, hvad der er af pladser ved de andre IKEA-butikker. I Århus har IKEA 1200 parkeringspladser.

Han mener omvendt, at hvis IKEA lykkes med at markedsføre den nye butik som en cykel-IKEA, kan de trafikale problemer vise sig at være begrænsede. Det vil dog alt andet lige skabe mere trafik i København.

Borgmester tror på cyklerne

Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell ser udfordringer i, at så meget trafik skal fokuseres omkring et så centralt sted, men han håber, at IKEA vil tage et samfundsansvar og satse på at kombinere byggeriet med grønne områder og nem adgang for cyklister.

»Københavnerne vil hellere have grønne områder end parkeringspladser, og især på Vesterbro er der ikke mange grønne områder at komme efter,« siger Morten Kabell.

dronningmargrethe75

Med de kun 500 parkeringspladser er det tydeligt, at IKEA satser hårdt på, at folk tager s-toget eller ladcyklen til indkøbsturen. Borgmesteren tror på IKEAs plan om, at københavnerne lader bilen stå.

»Det er enormt interessant med en by-IKEA. At man laver en IKEA, som i høj grad bliver cykelorienteret, er også et udtryk for, at IKEA gerne vil være københavnsk, og det er et enormt spændende perspektiv,« siger borgmesteren.

Ifølge IKEAs optegninger af det nye varehus vil det få hovedindgang fra Dybbølsbro. Broen er i forvejen hårdt belastet, og når den nye IKEA åbner, vil den formentlig blive endnu travlere. Derfor er man nået til en erkendelse af, at den må bygges om, fortæller Morten Kabell.

»Vi bliver nødt til at kigge på, hvordan den er i stand til at håndtere de kommende trafikmængder og ikke mindst de mange cyklister, der vil komme. Det skal vi have fundet en løsning på,« siger borgmesteren.

Ikea har også plusser i det grønne regnskab

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen