Berlingske Business

IKEA får kommunen til at ændre lokalplanen

Ikea har også plusser i det grønne regnskab
Foto:

Møbelkædens planer om et nyt kæmpevarehus i Københavns centrum får kommunen til at ændre i den tidligere lokalplan.

Det er fem år siden, at IKEA Danmark for første gang udså sig den tomme DSB-grund ved Dybbølsbro. Her ville det være perfekt at placere et nyt »city-varehus«, mente de.

Aftalen med DSB er nu stort set på plads, men før kranerne kan rykke ind, og byggeriet kan begynde, må Københavns Kommune ændre lokalplanen for området.

16BUSSlide-1.jpg

Der er formentlig lagt mange tanker bag den oprindelige lokalplan 485, som dækker området Kalvebod Brygge Vest, hvor IKEA gerne vil bygge.

Men dem ændrer man gerne, når en møbelgigant på svenske plader ønsker at rykke ind. Det fortæller Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

»Vi laver en ny, fordi virkeligheden forandrer sig. Når perspektiverne ændres, og der er nogle andre, der gerne vil lave et nyt projekt, så overvejer vi, om ikke det er en god ide,« siger Morten Kabell

Før IKEA kan få den endelige byggetilladelse, skal lokalplanen i offentlig høring. Herefter skal et flertal i byrådet stemme for den nye plan, hvori IKEAs enorme varehus indgår.

Borgmesteren er optimistisk omkring mulighederne for at finde et flertal, og han hilser IKEAs planer om et city-varehus velkomne og kalder dem et spændende initiativ.

»Det er enormt interessant med en by-IKEA. At man laver en IKEA, som i høj grad bliver cykelorienteret, er også et udtryk for, at IKEA gerne vil være københavnske, og det er et enormt spændende perspektiv,« siger borgmesteren.

Af den oprindelige lokalplan for området fremgår det, at der skulle ligge fem bolig- og kontorbyggerier, hvor der efter alt at dømme nu kommer til at ligge ét stort IKEA-varehus.

Ændringer på Dybbølsbro

Ifølge IKEAs optegninger af det nye varehus vil det få hovedindgang fra Dybbølsbro. Broen er i forvejen hårdt belastet, og når den nye IKEA åbner, vil den formentlig blive endnu travlere. Derfor er man nået til en erkendelse af, at den må bygges om, fortæller Morten Kabell.

RUSSIA ECONOMY MARKETS

»Vi bliver nødt til at kigge på, hvordan den er i stand til at håndtere de kommende trafikmængder og ikke mindst de mange cyklister, der vil komme. Det skal vi have fundet en løsning på,« siger borgmesteren.

Københavns Kommune har endnu ikke besluttet, hvordan broen aflastes, men ifølge Morten Kabell kan det komme på tale at bygge en ny eller lukke det hul, som i dag er mellem broens bil- og cykelspor.

I 2009 vedtog Københavns Borger­repræsentation Københavns Klimaplan. Her står, at hovedstaden har planer om at være CO2-neutral i 2025. Den vision har også været med i borgmesterens overvejelser om at lade IKEA komme ind midt i byen.

»Det vil nedbringe mængden af trafik, når folk ikke længere har behov for at tage bilen til Gentofte eller Taastrup, men kan nøjes med en cykeltur til Vesterbro.«

MMM-prisen

Generelt har IKEA overbevist borgmesteren om, at de opfører et grønt varehus, og de har forsøgt at skabe planerne i tråd med hovedstadens grønne ambitioner. Ifølge IKEA Danmarks direktør, Dennis Balslev, vil man blandt andet forsøge at tænke i genbrugsmaterialer og solceller.

»Vi vil gerne bidrage positivt, og alt er på tegnebrættet,« siger direktøren.

Ifølge Morten Kabell kommer byggeriet til at følge den planlagte tidsplan, idet det er proceduren, når der foretages ændringer af lokalplanen.

RUSSIA ECONOMY MARKETS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen