Berlingske Business

IKEA Danmark: Ingen fyresedler her

IKEA Danmark: Ingen fyresedler her - 1
Foto:

IKEA-stifter Ingvar Kamprad varsler flere fyringer i møbelgiganten. Men det bliver ikke i Danmark, lyder meldingen fra de danske møbelhuse.

Det kan godt være, at IKEA sælger billige møbler, og derved ikke er hårdt ramt af konjunkturnedgangen. Men selv ikke møbelgiganten kan gå uskadt gennem finanskrisen.

Det siger IKEA-stifteren Ingvar Kamprad i et stort interview med Dagens Industri i dag.

Her varsler han flere fyringer, foruden de 5000, der allerede er blevet opsagt fra virksomheden.

Men det bliver ikke i Danmark. Her er man tværtimod på ansættelsesjagt, lyder det fra Lene Gaarde, der er kommunikationsansvarlig i IKEA Danmark.

600 nye jobs i DK
”Jeg sikker på, man også fremadrettet vil se en positiv vækst i IKEA Danmark. Nok har vi en mere afdæmpet vækst i øjeblikket, men som omsætningen er på nuværende tidspunkt, og set i lyset af, at vi til november åbner et nyt, stort varehus i Odense og til næste år et nyt varehus i Aalborg, ser vi lyst på fremtiden,” skriver kommunikationschefen i en meddelelse, hvor det understreges, at de nye varehuse betyder, at IKEA Danmark skal ansætte nye medarbejdere.

IKEA-stifteren Ingvar Kamprad siger i interviewet med Dagens Industri, at nedgangstiderne er en gylden mulighed for Ikea, der i hans optik har brug for stramme op, og ”fokusere på at blive bedre over for kunderne,” frem for at ekspandere.

”Prognoserne viser, at vores marginaler og overskud falder i år. Det beviser, at vi har været for slappe i forhold til at tage hånd om vores eksisterende varehuse. Jeg har længe forsøgt at advare om at vi har haft et overdrevet fokus på ekspansion, og nu har ledelsen valgt at slå bremserne i og mindske antallet af nyetableringer,” siger Kamprad til Dagens Industri.

I Danmark fortsætter IKEA dog væksten lidt endnu, og åbningen af varehusene i Odense og Aalborg forventes at skabe henholdsvis 350 og 300 nye job.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen