Berlingske Business

IKEA-annonce vækker opsigt: Tis på denne annonce – »Det kan ændre dit liv«

Arkivfoto ikea
Arkivfoto: IKEA Foto:

Den svenske møbelgigant trækker internationale overskrifter med ny annonce, hvor gravide kunder kan få rabat på tremmesenge – ved at tisse på annoncen.

En yderst opfindsom reklame fra IKEA fungerer både som graviditetstest og som et tilbud.

Annoncen i det svenske magasin Amelia beder kvindelige læsere om at tisse i et særligt afmærket felt i bunden. Hvis vedkommende er gravid, får hun familierabat på produktet – en tremmeseng. Den nedsatte pris dukker op med rød skrift, hvis graviditetstesten er positiv.

»At tisse på denne annonce kan ændre dit liv,« lyder det som overskrift på annoncen, der giver cirka 50 procent rabat til gravide kunder.

Historien blev først fortalt af Adweek onsdag og har siden nået medier som Guardian og CNBC med overskrifter som »IKEA inviterer kunder til at tisse på denne reklame« og »IKEA-reklame er også hjemme-graviditetstest«.

GERMANY IKEA SUSTAINABILITY STORE

Det er det svenske reklamebureau Åkestam Holst, der står bag den nye reklame. De har tidligere vakt opsigt med en reklame med et skilt par, og vandt i 2017 Adweeks pris som årets reklamebureau.

Reklamen blev skabt i samarbejde med Mercene Labs, der ifølge Guardian har forklaret, at de har brugt graviditetstest-feltet som startpunkt, hvorefter den samme teknologi opdager antistoffer, der binder til graviditetshormonet hCG – og det får farven til at skifte.

Det er ikke lykkedes Berlingske at få en kommentar fra IKEA til den nye reklame, men over for CNBC siger talsmanden Magnus Jakobsson, at man ikke behøver aflevere reklamen med urin på i en af IKEAs varehuse for at få rabatten – man skal bare blive medlem af IKEAs family club. Talsmanden Patrik Nygren-Bonnier forklarer over for CNBC, hvorfor IKEA nu vil have kunder til at tisse på reklamer:

18BUS20170917-133444-4-1400.jpg

»Hverdagslivet kan til tider være kedeligt, men det indeholder også magiske livsændrende øjeblikke. Vi vil være der, når de sker, og igennem »hvor livet sker«-kampagnen tager vi den idé hele vejen. Hvad kunne passe bedre på det end øjeblikket, hvor man skaber liv?«

Se på videoen her, hvordan det foregår.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen