Berlingske Business

IKEA åbner ny varehusmodel i Sverige og Norge

IKEA-SALES/
Foto:

IKEA indfører ny varehustype i Sverige og Norge, der skal gøre det nemmere og bedre for deres mange kunder. Men Danmark må kigge med misundelige øjne over på de nordiske naboer.

IKEA stepper op. De store IKEA-varehuse, der er fyldt til randen med de svenske møbler, køkkenelementer og nips bliver suppleret med en ny varehusmodel. IKEA kalder det nye varehus for »pick-up point«. Allerede nu findes de såkalde pick-up points i Sverige, Norge, England og Spanien, men Danmark må undvære.

Pick-up points kommer i to forskellige formater. Nogle af dem er ligesom et normalt IKEA-varehus bare med et langt mindre sortiment og kun med de mindre produkter – altså de produkter, der hører til impulskøbene. Og andre er rent pick up – det vil sige opsamlingssteder, hvor du henter de varer, som du har bestilt på nettet.

15BUSDennis-Balslev-191931.jpg

Den nye varehustype er en af de største ændringer i IKEAS 73-årige historie. Og det er bl.a. et forsøg på at øge indtægterne til 50 milliarder euro i 2020.

Til Financial Times siger IKEAs direktør Peter Agnefjäll:

»Vi prøver hele tiden at interagere med kunderne på en måde, der passer dem. Hvor det tager os hen, ved vi ikke.«

Danmark får Klik og hent

I stedet for pick-up point indfører IKEA i Danmark en ny service, der hedder »Klik og Hent«. Det betyder, at du vil kunne bestille en sofa på nettet og hente den selv i et IKEA-varehus. For i dag kan du ikke selv hente dine IKEA-varer, det bliver leveret. Enkelte varehuse har testet det af i andre lande, men det er først nu, at det bliver lanceret.

30BUS20061120101255-6210-14.jpg

»Klik og Hent er ikke et nyt fænomen i detailhandlen, men det er nyt, at IKEA introducerer denne service. Vi arbejder hele tiden med at forbedre kundeoplevelsen i IKEA og tilbyde de produkter og services som vores kunder efterspørger,« siger IKEA Danmarks kommunikationsansvarlige Tina Lindharth.

Konceptet bliver først indført i Odense for at se, hvordan kunderne tager imod det.

tøjdyr - ikea

»Når vi har erfaring fra Odense, er planen, at vi skal implementere servicen i de andre varehuse. De jyske bliver de første, og bagefter kommer det til Taastrup og Gentofte, hvis alt går godt,« forklarer hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen