Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

»Hvorfor skal jeg komme hen til en butik, der kun kan én ting«

butikker

Berlingske Business gik Strøg-tur med den britiske detailhandelsekspert Matthew Brown. Læs hans kritik af de enkelte forretninger.

Artiklen fortsætter under billedet
 - 1
Foto : Malene Anthony Nielsen

Den britiske detailhandlesekspert Matthew Brown ikke er begejstret for stormagasiner, der har tendens til at have den samme kedelige indretning, ifølge ham. Men Magasin har gjort noget klogt. I bund og grund skal detailhandlen arbejde sammen, forklarer han. Mode, elektronik, kaffe og søde sager skal kombineres i stedet for at konkurrere.

Detailhandlen er et stort økosystem, hvor hver enkel ikke kan overleve uden de andre. Her er Magasin et eksempel, der trækkes op af trendguruens hat bl.a. pga. de to stærke brands; Joe & the Juice og Lakrids by Johan Bulow.

»Hvorfor skal jeg komme hen til en butik, der kun kan én ting. Det skal være levende og give en oplevelse. Butikker skal dele sit areal med andre eksperter. Så du har den bedste lakridsfyr og bedste kaffefyr, og du gør en anden ting,« fastslår han.

xx

Artiklen fortsætter under billedet
 - 1
Foto : Malene Anthony Nielsen

Den næste butik, Matthew Browns pegefinger sigter mod, kommer for undertegnede som noget af en overraskelse. Den lille Camper-butik over for det store, eksklusive Illum.

»Fra et shopping-perspektiv er Camper en del af en større trend. De undgår småkageformen. Det vil sige, man har ikke én formel for indretningen, som går igen i alle butikker i hele verden. I stedet gør Camper sig interessant for kunden, lige meget hvilken by du er i. Og ikke ligesom HM, der alle har det hvide og intetsigende udtryk alle steder,« siger han.

Camper har altid gjort noget særligt ud af deres butikker ved at få kunstnere til at lave interessante ting, og dermed adskiller de sig fra andre skobutikker. I København har butikken en postkort-tema, hvor væggene er prydet med farverige postkort. Den samme nikkende anerkendelse får Urban Outfitters af Matthew Brown. De arbejder med samme princip om at gøre hver butik unik, og de kigger på stedets historie, forklarer han.

»Vi bliver som kunder trætte, for vi har set det hele før, fordi vi rejser mere. For 50 år siden vil almindelige mennesker ikke have set Thailand eller New York, men nu har folk set verden, fordi det er billigt at flyve. Derfor har vi set de fleste butikker før.«

vanløse4

Artiklen fortsætter under billedet
 - 1
Foto : Malene Anthony Nielsen

En begejstret Matthew Brown spurter nærmest mod enden af Strøgets finere del mod Hotel d’Angleterre. Her ligger hans yndlings butik i København. Hotel Chocolat. Men det er en noget skuffet mand, butikken møder.

»Argh … Argh okay … det har forandret sig,« siger han skeptisk med knibende øjne, imens han halvfebrilsk kigger rundt.

»Ikke godt. Ikke godt. De havde før en chokoladefabrik, hvor man kunne se kakaobønnerne og håndværket bag chokoladen. Hele historien. Nu er det bare en giftshop med en café. Der er ingen oplevelse,« siger han med et skuffet blik.

Fremtidens detailbranche skal tilbyde oplevelser. Kunderne skal have en på opleveren. Dog behøver det ikke altid at inkludere et festfyrværkeri for alle menneskets sanser. Det kan også blot gøres ved at fokusere på indretning og eksponering af produkter.

25BUScamille-raffns-e--Neye.jpg

Artiklen fortsætter under billedet
 - 1
Foto : Bax Lindhardt

Da Matthew Browns øjesyn rammer highstreet butikken Cos, smiler han stort.

»Cos hører til det, jeg kalder for »push for posh«. Cos fremstår eksklusivt og gennemført. Det er klassiske produkter i god kvalitet og til priser, der er overkommelige. Cos har »ødelagt« hele markedet netop pga. det geniale koncept,« forklarer han.

Dog er indretningen af Cos ikke forskellig fra butik til butik, men det kan de godt tillade sig - særligt fordi de kommer i få antal i alle byer. I København har vi to.

»Der findes ikke mange Cos-butikker i hver by, hvorimod HM er over det hele. Kunderne får stadig en wow-oplevelse i Cos,« uddyber han.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen