Berlingske Business
17:42

»Hvis vi kaster en mursten, rammer vi jo et supermarked«

Peter Høgsted
Peter Høgsted, adm. direktør COOP Foto:

Eksperter tvivler på, at Coop kan tjene penge på sin store offensiv med dagligvarehandel på nettet. Danskerne vader simpelthen i dagligvarebutikker, hvilket gør det svært at flytte handlen på nettet. Alligevel kan Coops netsatsning tvinge Dansk Supermarked i offensiven, lyder det.

Giver det mening for en dansk supermarkedsgigant at kaste sig ind i en storstilet offensiv for at få kunderne til at købe fødevarer på nettet?

Nej, siger Dansk Supermarkeds topchef Per Bank. Ja, siger Coops førstemand Peter Høgsted. De to supermarkedsgeneraler har stillet sig vidt forskelligt i spørgsmålet om, hvorvidt danskere vil købe deres kød, mælk og grøntsager med et par museklik.

Høgsted

Tidligere på ugen sagde Dansk Supermarkeds Per Bank, at vejen til vækst for hans forretning ikke inkluderer en satsning på salg af fødevarer på nettet. Torsdag lancerede Peter Høgsted fra Coop så en større offensiv, der betyder, at 9000 dagligvarer bliver sat i handel på Coop.dk.

To topchefer, to bundforskellige analyser. Hvem af de to direktører har mon lavet den rigtige konklusion?

Har man udelukkende kig på den økonomiske side af sagen, mener Flemming Birch, der er ekspert i detailtrends og medstifter af konsulentfirmaet Birch & Birch, at det er Per Bank fra Dansk Supermarked, der rammer skiven bedst.

Coop

»Hvis du spørger mig, hvem der har ret i, om det her er en god idé i Danmark på det marked, vi har lige nu, så har Dansk Supermarked ret. Jeg kender ingen eksempler fra udlandet, hvor der er penge i det her. På den anden side har vi hele tiden i vores hus sagt, at hvis onlinesalg af fødevarer overhovedet skal have en fremtid i Danmark, så skal en af de store gå helhjertet ind i det. Derfor kan det godt være, at det her kan gå hen og ændre spillet,« siger Flemming Birch.

Han vurderer, at Coop i sidste ende kan presse Dansk Supermarked ud af busken, så Per Bank alligevel ender med at sende æg, smør og kød på nettet, hvis det lykkes for konkurrenterne fra Coop at hive tilstrækkeligt mange kunder over på nettet.

Flemming Birch peger dog på, at nethandlen fortsat udgør en forsvindende lille del af det samlede dagligvaremarked. Det kan primært tilskrives, at danskerne på det nærmeste vader rundt i supermarkeder.

06BUSDansk-Supermarked--163.jpg

»Hvis vi kaster en mursten, rammer vi jo et supermarked. Jeg bor selv i en mindre by med 12.000 indbyggere, jeg har seks supermarkeder inden for 500 meter,« siger Flemming Birch.

At Dansk Supermarked i første omgang holder sig væk fra nethandel med fødevarer, skal ikke tolkes i retning af, at Per Bank har opgivet den del af dagligvareslaget for bestandigt, vurderer Henning Bahr, der er administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia.

»Det er ikke et udtryk for, at Dansk Supermarked bliver inde i mørket, mens det kun er Coop, der har set lyset. Dansk Supermarked vil gerne kunne se, at der ligger nogle penge lige foran næsen af dem, inden de kaster sig over en større satsning som denne. Det ligger helt i tråd med deres måde at drive forretning på,« siger Henning Bahr.

Det kan derfor ikke udelukkes, at Dansk Supermarked har placeret sig i lurepasserens rolle og venter på, at markedet for nethandel med fødevarer bliver mere modent.

»Coop har en firstmover-fordel, hvor de måske kan tage nogle markedsandele og vinde nogle kunder. Dansk Supermarked har så den fordel, at de kan læne sig tilbage og se, om Coop så har fundet den gyldne formel for, hvordan de kan tjene penge på det her. Indtil videre har ingen andre været i stand til at finde den formel,« siger Flemming Birch.

Coop

Hidtil har markedet for dagligvarehandel på nettet ikke ligefrem været oversvømmet af aktører. Foruden irma.dk, som er en del af Coop-familien, har nemlig.com været eneste spiller på markedet. Nemlig.com annoncerede for nylig, at det digitale supermarked bliver landsdækkende i løbet af 2016. Nemlig.com tabte i 2015 mere end 90 mio. kr. i et år, hvor virksomheden investerede mange millioner i et nyt logistikcenter på 36.000 kvadratmeter.

At Coop nu blæser til kamp om dagligvarekunderne på nettet, bekymrer ikke Nemlig.coms direktør Stefan Plenge det fjerneste. Tværtimod omfavner Stefan Plenge Coops planer med et kærlighedskram af de helt store.

»Det er ugens, månedens, årets bedste nyhed. Det her er en regulær blåstempling af, at dagligvarer på nettet er kommet for blive. De store dagligvarekæder Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked har jo nærmest kappedes om at sige, at dagligvarer på nettet ikke havde den store fremtid foran sig. Det her er et klart signal om, at dagligvarer på nettet er fremtiden, for ellers havde Coop ikke lavet så stor en investering,« siger Stefan Plenge.

Coop kommer sandsynligvis til at æde nogle af jeres kunder. Det er vel ikke så rart for jer?

»Coop har ikke lavet den her satsning baseret på, at de skal stjæle vores kunder, for så havde de slet ikke lavet investeringen. Coop kommer helt sikkert til at tage nogle af vores kunder, ligesom vi hver eneste dag tager nogle af deres, sådan er gamet jo.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen