Berlingske Business
08:39Netflix fordobler overskud i tredje kvartal

Hvis du tror, Bilka er stor, så må du tro om igen

WALMART-RESULTS/
Foto:

En liste over 250 af verdens største varehuskæder inkluderer to danske virksomheder inden for detailhandel - dog ligger de langt nede på listen.

Føtex og Bilka kan virke som kæmpe supermarkeder i det danske land med deres store udvalg lige fra nattøj til fjernsyn til økologiske æbler. Men i en sammenligning med de øvrige varehusekæder i verden, må vi nøjes med at ligge i midten af en liste på 250 varehuskæder ifølge en ny analyse udarbejdet af Deloitte, der har kigget på de største varehuskæders seneste regnskaber.

Af de danske repræsentanter skal vi et par hundrede pladser ned af listen. Den første danske, vi møder, er Dansk Supermarked på en 115 plads, der har kæderne Bilka, Netto og Føtex. Coop Danmark med Super Brugsen, Irma, Kvickly og Fakta siger vi hej til på plads nummer 167. Årsagen til det lange blik nedad listen skyldes den manglende globale rejse. De har nemlig ikke haft ligeså meget fart på i udlandet som deres udenlandske kolleger.

for

»Det er flot, at vi har to danske varehuskæder på listen, dog er både Dansk Supermarked og Coop Danmark et par pladser tilbage i forhold til sidste år. Sidste år var Jysk også med på listen som nummer 240, men de er faldet udenfor de 250 største i verden i år. De store retailere fokuserer mere globalt, end de danske gør. Og et nationalt marked er, som et nationalt marked er,« siger partner i Deloitte Jesper Svend Povlsen.

Dansk Supermarked omsatte i 2015 for 8,5 milliarder dollar, og Coop blomstrer med 5,7 milliarder dollar. Der er dog noget af et spring op til Wal-Mart med førstepladsen, som i 2015 kan præsentere 482 milliarder dollar i omsætning.

US-MACY'S-CUTS-PROFIT-OUTLOOK-FOR-THE-YEAR-AFTER-SOFT-Q2-SALES

Listen dækker både over varehuskæder, der sælger fødevarer, tøj, elektronik etc. De første fire på listen er gamle kendinge, og de fastholder fortsat deres postion som branchens førende forhandlere. De tre første er alle fra det store USA. Wal-Mart ligger nummer et, og herefter kommer kæderne Costco Wholesale og Kroger. På en fjerdeplads ligger discount supermarkedet Lidl. En anden tysk, velkendt supermarkedskæde ligger også i top 10 - Aldi med den langtidsholdbare mælk får en ottende plads.

Som noget helt nyt rykker Amazon.com op i top ti - dog som sidste mand på en 10. plads. Til sammen har de 10 største varehuse omsat for 1.300 milliarder dollar i 2015.

En lille, men sikker vækst

Muligvis passer vi stadig lidt mere på, hvad vi kaster penge efter. Men på trods af det, går det faktisk frem for omsætningen i detailhandlen. For der er fremgang i vores indkøbskurv, der bliver fyldt mere og mere med grøntsager, kød, sko og elektronisk gear.

Sophia Juliane Lydolph - 20161

Deloittes nye analyse viser, at de 250 varehuskæder har solgt for over 4.300 milliarder dollar i alt i 2015. Det er en vækst på 5,2 pct., og den vækst, forventer Deloitte, vil fortsætte i 2017. Dog er det ikke den største vækst, og det har noget at gøre med en forbrugertrend - nemlig søgen efter de unikke produkter, siger Jesper Svend Povlsen:

»Vi er i dag begejstret for at købe selektivt ind og gå i specialforretninger. Det udfordrer internationale mainstreame kæder, og derfor skal enhver stor detailhandler begynde at tilbyde de lokale og unikke produkter, hvis de vil fortsætte med at skabe vækst.«

xx

Han understreger endvidere, at det er rigtig flot, at detailhandlen over en bred kamp er gået frem i vækst. For bare tre-fire år siden var det sværere, at få folk til at putte noget ned i indkøbskurven. Dog er vi stadig ikke tilbage til de glade 00’er, hvor det nok mere var indkøbsvognen, der blev taget i brug fremfor kurven.

Billede

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen