Berlingske Business

Hver tredje trækker mod grænsen og julehandler

Grænsehandel
-Arkiv- SE RITZAU Grænsebutikker går til modangreb: Billigere øl og vand BV.: Grænsehandel hos - Fleggaard i Harrislee onsdag den 13. marts. Her fra venstre Bent Hansen og Per Roungkvest der tog vejen fra Kerteminde. (Foto: CLAUS FISKER/Scanpix 2013) Foto:

Flere danskere køber madvarer til det store madgilde i december måned ved grænsen. Der er en del at spare ved at undgå de danske priser.

Et virvar af indkøbsvogne fyldt med stablede ølrammer, ruller med marcipan og nougat og klirrende snapseflasker. Det er billedet af mange grænsehandelsbutikker i december måned. 

En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at hver tredje dansker vælger at styre mod grænsen, når det årlige juleindkøb skal sættes i gang.

Varerne er også billigere, når bilen triller over grænsen. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at det danske prisniveau er 41 pct. højere end gennemsnittet i EU. Det får mange til at søge væk fra de danske supermarkeder, og i stedet handle ind til konfekt og julefrokost i udlandet.

Det er også priserne, der er den største grund til, at flere fravælger Danmark.

»Da der typisk bliver spist og drukket en del til julefrokoster, juleaften og juledagene samt til nytår, vil der ofte være mange penge at spare ved at køre til grænsen på grund af de høje danske afgifter. Derfor er det selvfølgelig positivt, at for eksempel sodavandsafgiften forsvinder ved årsskiftet,« siger Lotte Engbæk Larsen, der er markedschef i Dansk Erhverv.

Det kommer ikke som den største overraskelse, at det er folk fra Syddanmark, der oftest ordner juleindkøbene i Tyskland. I hovedstaden er det de færreste, der køber ind i det tyske.

Til gengæld er det ikke ligeså populært at tage østpå mod Sverige og handle ind til julemiddagen. Generelt er grænsehandlen i Sverige aftaget, især efter den svenske krone er steget i værdi.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen