Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Hver tredje Black Friday-handel skete i arbejdstiden

Black friday
Black friday i Fields i København. Der var høje forventninger om kaos og vivar i Fields men stemningen var meget rolig. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2016) Foto:

Fredag blev på mange arbejdspladser brugt på andet end arbejde. Nye tal viser, at forbrugerne i stor stil brugte dagen de tilbud, som webbutikkerne lokkede med i anledning af Black Friday.

Danskerne var vilde med at handle ind på den såkaldte Black Friday. Faktisk så meget af en del af fredagens arbejdsdag blevet taget i brug for at få fat på et af de mange tilbud.

Tal fra softwarefirmaet Sleeknote, der har data fra mere end 500 webbutikker viser, at mange køb blev gennemført i arbejdstiden.

»Det er interessant at bemærke, at hele 32 pct. af det samlede Black Friday salg online laves mellem kl. 10-16, dvs. på tidspunkter hvor man vil formode, de fleste er på arbejde,« hedder det fra Mogens Møller, direktør og stifter af Sleeknote.

Black Friday falder i år d. 24. november.

Den totale omsætning. inklusiv de fysiske butikker viste lørdag, at Dankortet blev brugt til at købe ind for godt 2 mia. kr. Det gjorde fredagen til den største shoppedag nogensinde i Danmark. Dermed slog dagen sidste års Black Fridag, og den amerikanske opfindelse, som kun har været brugt i Danmark siden 2010, er for alvor ved at manifestere sig som årets største indkøbsdag for danskerne.

Online gik det også stærk. Salget på Black Friday i år steg med 942 pct. sammenlignet med en normal fredag. Sammenlignet med Black Friday sidste år, nåede omsætningen online 33 pct. højere end sidste år.

Efter de mange indkøb i arbejdstiden valgte forbrugerne at foretage 20 pct. af deres indkøb mellem kl. 7 og 9 om morgenen, mens 25 pct. af handlerne faldt i tidsrummet 19-22.

»Herudover er der en del natteravne med hang til knaldtilbud der sad klar ved tasterne allerede da klokken passerede midnat. Fra kl. 00-01 blev ca. 4 pct. af det samlede Black Friday salg lavet,« uddyber Mogens Møller.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen