Berlingske Business

Hurtigere end Pandora – men også smartere?

KasiJesper
Foto:

For første gang løfter Jesper Nielsen foden fra speederen. Endless-direktøren lover ikke længere over en milliard kroner i omsætning hos det purunge smykkefirma i 2015.

Derimod hedder målsætningen nu, at man vil være en »100 millioner-euro-virksomhed«, når 2015 er forbi. Det er rundt regnet 25 procent mindre ambitiøst, end hvad Jesper Nielsen lovede omverdenen, da han i 2013 og 2014 skabte overskrifter i medierne med den ene hånd, mens han med den anden hånd hentede investorer som Lars Seier Christensen til virksomheden og fik over 3.200 forhandlere til at købe hans smykker.

31BUSjesper-nielsen.jpg

Den nedjusterede vækstmålsætning hos Endless er dog stadig ambitiøs, hvis vi drager en parallel til smykkekometen Pandora. Da de ledende Pandora-folk, Per Enevoldsen og Kenneth Ramstrup, i marts 2000 lancerede deres berømte armbåndskoncept mærkede de hurtigt, at der var usædvanlig stor interesse for deres nye smykkekoncept. De to Pandora-folk ville udnytte muligheden og gav derfor et væld af distributører retten til at sælge Pandora-smykker uden for Danmarks grænser for at få succes så hurtigt som muligt i stor skala. Den bedrift lykkedes de med. Men alligevel skulle der gå syv år, før Pandora i 2007 kunne runde sin første milliard kroner i årsomsætning.

I det lys er Jesper Nielsens nye ambition om at runde 750 millioner kroner i 2015 og en milliard kroner i 2016 noget, der får folk i branchen til at løfte brynene. Det svarer til, at Endless i sine første fire år vil have mere end dobbelt så meget fart på, som Pandora havde.

Jesper Kasi Nielsen, erhvervsmand.

Men spørgsmålene er naturligvis, om Endless har skabt et smykkekoncept af samme kaliber, som Pandora havde? Om timingen er den rigtige til læderarmbånd og charms, som jo har været på markedet meget længere end Endless? Og om slutbrugerne for alvor vil tage Endless’ produkter til sig, når den første hype har lagt sig? Det er nødvendigt med dedikerede slutbrugere, hvis forhandlerne skal opnå en omsætnings-hastighed for deres lager af Endless-smykker på tre, fire eller fem gange årligt, ligesom Pandora-forhandlerne kunne.

Hos Pandora var vækstkurven stejl og uafbrudt frem til 2010. Herefter var en ny ledelse kommet til, og med aggressive salgsmetoder fik den pumpet så mange smykker ud til sine forhandlere, at lagrene hobede sig op. Forhandlerne vendte Pandora ryggen, indtil selskabet hjemtog dårligt sælgende smykker og sænkede priserne. Jesper Nielsen var selv med på en stor del af Pandora-rejsen, da han fra 2004 til 2011 stod for Pandora-salget til det tyske og fire andre markeder. Spørgsmålet er, om Nielsen har lært af sin tid hos Pandora, og om han formår at drive Endless frem både hurtigere og smartere?

Jesper Kasi Nielsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen