Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Hummel i megasats på dansk fodbold

07BUSHummel-3-162856.jpg
Hummel-ledelsen sidder foran trøjerne på de klubber, der spiller i Hummels trøjer. F.v. salgs- og marketingdirektør Søren Lund, ejer Christian Stadil, adm. direktør Søren Schriver og CFO Michael Storm. Trøjerne er f.v. AGF, Horsens, AAB, OB, Brøndby og Sønderjyske. Foto: Hummel.

Hummel skruer op for aggressiviteten og vil have mere ud af sin stærke position i dansk fodbold. Det skal bruges som løftestang til at vokse markant i Europa. Ny direktør får nøglerolle i det arbejde.

Sportsklenodiet Hummel sparker ny kæmpesatsning på dansk fodbold i gang. Det sker på et tidspunkt, hvor konkurrencen på sportstøj intensiveres voldsomt i Danmark. For at stå bedst muligt der, vil Hummel tættere på de danske fodboldklubber – og senere skal den model bredes ud i resten af Europa.

Det fortæller Hummels topledelse til Berlingske.

06BUSChristian-og-Thor-Stad.jpg

Som Berlingske kunne berette i går voksede Hummel med 20 pct. på toplinjen til 834 mio. kr. sidste år. Det er bl.a. stor fremgang i Tyrkiet, der hjælper Hummel frem, og som ventes at skubbe selskabet op over en mia. kr. i omsætning i år, hvilket vil være første gang i sportsselskabets snart 100 år lange historie. Hummel er ejet af rigmanden Christian Stadil gennem familiekoncernen Thornico.

Mens Tyrkiet buldrer af sted for Hummel, er der flere udfordringer på den danske hjemmebane, og derfor er Hummel i gang med at forstærke fokus på dansk fodbold. I den kommende Superliga-sæson er Hummel trøjesponsor for halvdelen af ligaen, nemlig seks hold. Det drejer sig om Brøndby, AAB, AGF, OB, Sønderjyske og fra næste sæson Horsens, der er oprykker, som alle bærer Hummel-trøjer.

07BUSHummel-1-162810.jpg

Dertil kommer, at Hummel fra denne sommer gør comeback som trøjesponsor for det danske fodboldlandshold. Det sker efter at have være forvist til bænken af giganten Adidas de seneste 12 år.

Hummels nye salgs- og marketingdirektør, Søren Lund, der har en fortid i Lego, får en nøglerolle i udrulningen af strategien med at udnytte og kapitalisere på sportsmærkets position i dansk fodbold endnu bedre.

Christian Stadil

»Vi har en lang historie i fodbold, men vi er i gang med at blive mere aggressive og direkte inden for fodbold og vil prøve at udnytte den position bedre og mere effektfuldt. Det sker i en erkendelse af, at vi måske ikke har fået det maksimale ud af vores aftaler med danske klubber tidligere. Det vil vi gerne ændre,« siger Søren Lund.

Hårdt pres på priserne

Ifølge Hummels adm. direktør, Søren Schriver, sker det også som et svar på den meget hårde konkurrence, der udspiller sig mellem de danske sportsbutikker lige nu. Her er der hårdt pres på priserne, efter at Sport 24 og Sportigan slog sig sammen tidligere dette forår, kapitalfondsejede Sportmaster har overtaget Unisport og den norske sportskæde XXL har varslet indtog i Danmark. Dertil kan lægges den stadigt stigende internethandel fra udenlandske spillere.

»Konkurrence er en god ting, men det er en hård kamp lige i øjeblikket i den danske branche. Det er jo ikke lige i Danmark, vi tjener de store penge i forvejen. Priserne stiger ikke ligefrem, når der sker en koncentration, som der gør nu,« siger Søren Schriver.

Og det danske fokus på fodbold skal senere rulles ud andre steder i Europa, som Tyskland, Spanien, Frankrig og Holland.

stadil bolig

»Vi arbejder på at konceptualisere vores arbejde i fodbold, så det kan bredes ud. Vi sender et voldsomt signal til de store, europæiske kæder Intersport, XXL og så videre om, at vi kan det pjat med fodboldklubberne. Vi får det op at køre i Danmark, og så ruller vi ud. Vi håbe at kunne bide de store i haserne ved at vi kommer med en frækkere og smartere tilgang,« siger Søren Schriver.

Sponsor for tysk kultklub

Hummel er allerede tøjsponsor for flere europæiske klubber bla. den tyske kultklub FC St. Pauli.

Ifølge Søren Lund bliver det et vigtigt salgsargument over for fodboldklubber, at Hummel som miniput over for eks. Adidas og Nike, er langt mere fleksibel og er villig til at specialdesigne trøjer målrettet den enkelte klub.

Stadil

»Vi er sportsbrand, vi er bare ikke et traditionelt sportsbrand. Og vi slås om kunderne med meget store konkurrenter. Vi vil prøve at udnytte, at vi er mindre og mere fleksible,« siger han og fortsætter:

»Vi kan lave noget unikt markedsføring som er tilpasset de enkelte klubber og deres fangrupper, og der er en masse spinoff i klubberne, hvor vi den vej rundt også får kontakt til ungdomsafdelingerne, og ad den vej gør opmærksom på mærket,« siger Søren Lund.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen