Berlingske Business

Hoteller ude med riven efter booking på nettet

pix-hotel-ny
Foto:

Rejsebureauer på nettet som Hotels.com har så strenge krav til hoteller, der benytter sig af tjenesten, at det kan være i strid med reglerne for konkurrence, mener brancheorganisationen Horesta.

Når danske hoteller indgår aftale med hotelsites, sker det ofte med klausuler om, at hotellerne ikke på deres egen hjemmeside må sætte priserne lavere end på partnersitet.

Det mener hotel- og restaurationsbranchens organisation Horesta ikke bare er problematisk - det kan i organisationens øjne også være i strid med konkurrencelovgivningen. Derfor varsler organisationen nu, at den »vil gå til kamp mod« de såkaldte OTA-bureauer, altså Online Travel Agencies. Deriblandt to af de store på markedet, nemlig Hotels.com og Booking.com.

pix-stjernekrig-hoteller

»Vi vil ikke acceptere, at OTAerne misbruger deres dominerende stilling og begrænser hele hotelindustrien i den frie konkurrence,« siger adm. direktør i Horesta Katia K. Østergaard i en pressemeddelelse tirsdag.

Hun peger på, at det er et reelt problem for hoteller, at de for eksempel ikke spontant kan sætte prisen ned på deres egen hjemmeside, hvis det pludselig viser sig, at det er mange ledige værelser. Det kan betyde, at hotellet kan få svært ved at fylde værelserne - og samtidig betyder det, at forbrugerne går glip af pristilbud.

Derfor mener Horesta-direktøren, at det kan være en sag for konkurrencemyndighederne. I Danmark ønsker Forbruger- og konkurrencestyrelsen ikke at oplyse, om de pt. arbejder på en sag på området, men det er også underordnet for Horesta - i hvert fald i første omgang.

pix-hotel

Brancheorganisationen er en del af den europæiske hotelorganisation Hotrec, og det er en aktør, som Horesta satser på kan være med til at lægge pres på hotelsitesene. Og det mener organisationen er vigtigt, for der er tale om et grænseoverskridende problem.

»OTAernes adfærd er jo ikke alene en dansk udfordring, og vi har derfor arbejdet aktivt for, at der via HOTREC lægges et internationalt pres på OTAerne. Vi er således gået sammen med vores kollegaer i resten af Europa om at opfordre OTAerne til straks at ændre på vilkårene i de eksisterende aftaler og afstå fra at bruge dem fremover,« siger Katia K. Østergaard fra Horesta.

Horesta siger, organisationen »i første omgang« vil afvente en afgørelse i en konkret sag i Tyskland, som forventes afsagt inden jul, inden den vil bestemme sig for næste træk.

Hotels.com ønsker pt. ikke at kommentere sagen over for Berlingske.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen