Berlingske Business

Hoteller og spisesteder har skabt flest nye job siden krisen

Borddækning
Der dækkes op til flere fæster i hotel- og restaurationsbranchen - den sektor, som siden finanskrisen også har fået flest nye hænder til at klare opgaven. Foto:

Siden finanskrisen er hotel- og restaurationsbranchen den sektor, som har skabt flest nye job. Arbejdsmarkedsforsker mener dog, at man bør spise brød til tallene.

Mens mange brancher har måttet spænde livremmen ind under finanskrisen, er det siden 2008 gået frem for hotel- og restaurationsbranchen. Det viser en analyse fra brancheforeningen Horesta, skriver Jyllands-Posten.

Med over 10.000 nye job og en procentuel fremgang på 11,9 pct. lægger sektoren sig i front, når det gælder privat beskæftigelse siden krisen. Kun på undervisningsområdet er der kommet et tilsvarende antal nye job, men vel at mærke i offentligt regi.

Restaurant formel B.

Horestas adm. direktør, Katja K. Østergaard, udtaler til Jyllands-Posten, at tallene kan skyldes Noma-effekten. Altså at dansk gastronomi har fået flere danskere til både at åbne nye spisesteder og ikke mindst besøge dem.

Professor og arbejdsmarkedsforsker Ralf Andreas Wilke fra CBS tager dog udviklingen med et gran salt. Han forklarer, at job i restaurationsbranchen er lette at skabe, men ofte forsvinder lige så let igen, og at mange af de ofte lavtlønnede ansatte sandsynligvis kommer fra andre lande end Danmark.

Marcin

»Det er en flot fremgang, men hvis den hurtigst voksende sektor eksempelvis var teknologibranchen, ville det være bedre for det danske arbejdsmarked og den danske økonomi,« siger han til Jyllands-Posten og fremhæver, at sektorer som handel, transport og industri siden finanskrisen har sagt farvel til mere end 100.000 ansatte.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen