Berlingske Business

Hotel- og restaurationsbranche hepper på rabatkuponer

Hotel- og restaurationsbranche hepper på rabatkuponer - 1
Horesta hepper på at rabatkuponer bleiver godkendt herhjemme. Det vil eksempelvis komme en kæderesturant som McDonalds tilgode, da kæden i så fald kan bruge samme reklamekampagner på tværs af landegrænser, siger Horesta. Foto:

Et nyt forslag om at tillade rabatkuponer herhjemme har mødt heftig modstand. Men kuponerne har også tilhængere. I Horesta trodser man sin interesseorganisation Dansk Erhverv og krydser fingre for at kuponerne bliver tilladt.

Et nyt lovforslag, der vil tillade brugen af rabatkuponer herhjemme har mødt kraftig modstand. Både detailhandlen, forbrugerorganisationer og politikere har protesteret mod forslaget, men der findes også tilhængere af de forhadte kuponer.

Hos Horesta, der organiserer hotel-, restaurant- og turisterhvervet, hepper man således på at lovforslaget, bliver gennemført.

”Vi har en lang række medlemmer i Horesta, der vil nyde godt af en mere liberal lovgivning på området. Det er især hotelkæder og resturantkæder, der findes på tværs af forskellige lande, som i dag er nødt til at indrette deres kampagner efter særlovgivningen i Danmark. Det både begrænser effekten af kampagnerne og fordyrer dem,” siger Jan Laursen, der er formand for Horesta.

Ligeglad med ekstraomkostninger
Dermed går Horesta, der er medlem af erhvervsorganisationen Dansk Erhverv stik imod udmeldingerne fra sin interesseorganisation.

I Dansk Erhverv er man nemlig glødende modstandere af rabatkuponerne, der ifølge organisationen vil gøre livet surt for både forbrugerne og detailhandlen, som blandt andet vil få stigende omkostninger til at administrere kuponerne.

Men ekstraomkostninger er dog ikke noget, der afholder medlemmerne i Horesta for at drømme om en dansk markedsføringslov, hvor rabatkuponer er i orden.

”Det kan da godt være, der findes modeller og kampagner der giver erhvervet uforholdsmæssigt store administrative omkostninger men vores vinkel har længe været at så længe det er frivilligt, er værdien ved at kunne vælge rabatkuponer til større ned de belastninger der kommer ved at man skal vælge det fra”, siger Jan Laursen fra Horesta.

Koster i konkurrencekraft
Lovforslaget er en del af et EU-direktiv, der vil gøre både rabatkuponer og købsbetinget konkurrence lovligt herhjemme. Men herhjemme karambolerer forslaget med paragraffer i markedsføringsloven, de såkaldte specialforbud, der hidtil har gjort rabatkuponer ulovlige, selvom de er tilladte i mange andre europæiske lande.

Horesta har ingen tal på, hvad det koster medlemmerne at skulle tilpasse sine kampagner den danske lovgivning, men ifølge formand Jan Laursen er det en bekostelig affære.

”Hver gang kædevirksomhederne har succes med en kampagnemodel på et marked koster det dem betydelige summer at flytte den til Danmark fordi de skal lave den om. Dermed skader det vores medlemmers konkurrencekraft.”

Horesta er ikke alene om at heppe på rabatkuponerne. DI støtter også, at man ophæver specialforbuddene, der i dag betyder at rabatkuponer og købsbetinget konkurrence er ulovligt.

I den anden grøft står Dansk Erhverv, detailhandlen og Forbrugerrådet, der alle har sendt høringssvar til erhvervs- og økonomiminister Lene Espersen (K) med deres syn på sagen. Hun ventes at fremsætte lovforslaget den 4. februar, hvor det altså bliver afklaret, om en ophævelse af specialforbuddene bliver en del af forslaget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen