Berlingske Business

Hos Zara er stort set alle ansatte udlændinge

10BUSzara.jpg
Overskrift
Hos Zara på Strøget i København foregår kontakten mellem kunder og personale på engelsk, da der stort set ikke er nogen dansktalende blandt ekspedienterne. Foto: Simon Skipper
 

I Zaras flagskibsbutik på Strøget i København har danskerne mistet deres måske sidste konkurrrencefordel, for hos den spanske tøjkæde er det i orden at ekspedere på engelsk.

Allerede klokken lidt i ti er der ansats til kø uden for den spanske tøjkæde Zaras flagskibsbutik på Strøget i København. De ventende kunder studerer butikkens indbydende udstillingsvinduer med farvestrålende sommertøj til menneskelige priser. Så glider gitteret endelig fra døren, og folk strømmer ind.

 

Indenfor hersker en international atmos­fære. Unge veloplagte ekspedienter og ekspeditricer i mørkeblåt tøj hjælper venligt og overskudsagtigt kunderne, som kan spejle sig i de ansattes perfekte og velplejede ydre. Ved kasserne og uden for prøverummene foregår samtalen på engelsk. Der er nemlig stort set ingen danskere ansat hos Zara. Kun nogle stykker, herunder en køn lyshåret ekspeditrice fra Letland, taler dansk med accent. Men intet tyder på, at det generer kunderne, som uden besvær slår over i engelsk.

Vi får enkelte jobansøgninger fra danskere, men ikke mange. Vi går ikke bevidst efter at ansætte udlændinge, men det er helt overvejende dem, der søger job hos os

Thu Nguyen, product manager hos Zara på Strøget
DEL CITAT

Det engelsksprogede personale er ikke bevidst udvalgt med et ønske om at fremstå moderne og global. De mange udenlandske ekspedienter og lagerarbejdere er valgt, fordi de har søgt job hos Zara, fortæller product manager Thu Nguyen. Hun er selv af vietnamesisk afstamning, men opvokset i Norge, hvorfra hun er rejst til København til jobbet hos Zara.

pix-urtekram

»Vi får enkelte jobansøgninger fra danskere, men ikke mange. Vi går ikke bevidst efter at ansætte udlændinge, men det er helt overvejende dem, der søger job hos os,« siger hun.

Zaras flagskibsbutik har omkring 70 ansatte til at betjene kunderne på de omkring 5.000 kvm. fordelt på flere etager i det nyrenoverede varehus.

»Vi har ansatte fra mange lande. Italien. Spanien, Sverige, Norge og Rusland,« fortæller Thu Nguyen, som er lidt usikker på, hvorfor Zara ikke tiltrækker flere danske ansøgere:

»Da jeg arbejdede for Zara i Norge, havde vi nogle nordmænd ansat. Men de blev ikke i jobbet så længe. Zara har et højt tempo, og jeg ved ikke, om de syntes, der var for travlt,« siger hun.

pix-detailhandel

I det københavnske butiks- og restaurationsliv er kunderne efterhånden vant til at blive betjent af især svenskere, som de fleste københavnere forstår uden større problemer. Men at måtte slå over i engelsk, når man handler i København, er ikke så almindeligt. Men det kommer måske ...

Ifølge Thu Nguyen er Zara endnu den eneste butikskæde, der accepterer, at de ansatte ikke taler dansk, og det er efter hendes vurdering med til at tiltrække udlændinge.

»Jeg synes, det er godt, at vi giver udenlandske ansatte en chance,« siger hun.

Ansætter på basis af ansøgninger

Skråt over for Zara ligger et af de nyeste skud på stammen hos den svenske Hennes & Mauritz-koncern. Kæden »And Other Stories« sælger lidt finere og dyrere tøj end de klassiske H&M-butikker. And Other Stories har også udenlandske ansatte – men ikke nær så mange som Zara:

Ifølge department manager Lise Hjorth er der i alt ni svenskere og nordmænd ud af butikkens personalegruppe på 60-70 ansatte svarende til 10-15 pct. udlændinge. Heller ikke And Other Stories har nogen bestemt personalebutik, som fremmer ansættelse af udlændinge:

»Vi ansætter på basis af de ansøgninger, vi får. Vi søger aktivt personale og modtager også uopfordrede ansøgninger,« forklarer Lise Hjorth.

23BUSDetail-Brillebutik.jpg

Hos Københavns store, gamle stormagasin Magasin møder kunderne også svenske butiksansatte.

Men HR-chef Thor Palmhøj understreger, at Magasin ikke monitorerer sine ansatte efter øjenfarve, og derfor kan han ikke oplyse, hvordan fordelingen er på danskere og udlændinge.

»Vores ansatte i stormagasinet afspejler de kunder, vi har, og flere kommentarer har jeg ikke,« siger han.

MMM-prisen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen