Berlingske Business
17:42

Høgsted tager nyt brydetag med Coop

Billede
Coops topchef, Peter Høgsted, har sat nye tiltag i søen, der blandt andet skal få danskerne til at bruge flere penge på dagligvarer. Kunderne får også nye digitale løsninger. (Foto: Malene Anthony Nielsen)

Topchef Peter Høgsted gav fredag morgen Coops knap 40.000 medarbejdere besked om omfattende organisationsforandringer, der blandt andet betyder, at supermarkedskæder bliver lagt sammen på de indre linjer.

Han bedyrede fra første dag i direktørstolen et opgør med dagligvarebranchen, som han kaldte kedelig og fantasiløs, og nu tager Peter Høgsted endnu et brydetag med Coops organisation for at opfylde den vision, han kalder »det nye Coop«.

Om få måneder går Høgsted og Coop ind i tredje og sidste år af den stort anlagte strategi med en tidsramme på tre år, og mens de to første år har handlet om mad og medlemsprogrammer, kommer sidste del af planen til at omfatte Coops 1.200 butikker.

Digitalisering bliver omdrejningspunkt for de massive ændringer i organisationen, som består af 40.000 medarbejdere, og selv om Peter Høgsted før er blevet kritiseret af sit bagland for at bruge for mange penge, skruer han nu op for investeringerne for at nå i mål med sit ambitiøse prestigeprojekt.

høgsted

Vennerne fra ledelsen

Den karismatiske topchef har linet de øvrige fire medlemmer af direktionen op ved sin side, da Berlingske Business besøger Coops hovedkontor i Albertslund, og selv om Høgsted er kendt for at holde møder, hvor bølgerne går højt, er tonen i dagens anledning anderledes jovial.

»Jeg har taget mine venner med,« siger Peter Høgsted og vender blikket mod de fire herrer, som ligner Høgsted og hinanden i mørke jakkesæt og hvide skjorter.

»Ja, vi kommer til at bruge penge igen. Det er en strategi for at forandre og ændre. På den korte bane kommer det til at koste penge, på langt sigt bliver vi forhåbentlig mere agile og effektive og får skabt den markedsvækst, som vi tørster efter,« siger Peter Høgsted med henvisning til, at dagligvaremarkedet står mere eller mindre stille med en samlet omsætning på omkring 100 mia. kroner.

Danskerne skal købe mere

Udgangspunktet for Peter Høgsteds strategi er netop en ambition om at udvide markedet frem for at konkurrere direkte med konkurrenterne om markedsandele. Peter Høgsted vil med andre ord have danskerne til at bruge flere penge på mad. Det tager tid, indrømmer topchefen, at ændre 5,7 mio. menneskers indgroede madvaner, og der er da endnu heller ingen tegn på, at Coops såkaldte »madmanifest« får markedet til at vokse.

»Vi havde i 20 år fortalt danskerne, at det er lige meget, hvad de spiser, bare det er billigt, så vi er selv skyld i, at det er blevet, som det er blevet. Det ændrer sig ikke over natten, bare fordi vi siger madmanifest og nye varer. Det tager tid,« siger Peter Høgsted.

Coop Peter Høgsted - 201608261

Han og resten af Coops ledelse har ikke desto mindre sagt madmanifest i et par år, men nu tager topchefen anderledes konkret fat for at skabe forandring. Det store opgør med danskernes madvaner kræver også et markant retningsskift i Coops organisation, som før Høgsteds tid blev drevet af mere omkostningsfokuserede ledere i skikkelse af Jesper Lien og før ham Per Bank, som i dag er i spidsen for Coops ærkerival, Dansk Supermarked.

»Det her er en offensiv strategi,« siger Peter Høgsted.

Mens Irma og Fakta fortsætter som hidtil, skal de tre kæder Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen fremover arbejde tættere sammen. Det betyder med andre ord et opgør med den struktur, der hidtil både eksternt og internt har adskilt supermarkederne, som sammenlagt står for 35 mia. kroner af Coops samlede omsætning på cirka 45 mia. kroner. Selv om det har været på tegnebrættet at lægge Kvickly, SuperBrugsen og DagliBrugsen sammen – også uadtil – med et fælles navn, er det altså i første omgang kun den bagvedliggende struktur, der ændres.

»For at kalde en spade for en spade lægger vi kæderne sammen inde bagved. Det er ikke det, kunden kan se, men det betyder, vi kommer til at flytte ressourcer rundt, og der sker rigtigt store organisationsforandringer,« siger Peter Høgsted og understreger, at der ikke bliver tale om nedskæringer.

Samme varer i flere butikker

Hvis Peter Høgsted og Co. på et tidspunkt skulle få den idé at kalde alle kæderne Coop, Brugsen eller noget helt tredje, er den bagvedliggende struktur nu klar til det.

For kunderne betyder omlægningen, at de fremover eksempelvis kan finde varer, der tidligere var forbeholdt Kvickly-butikker, i SuperBrugsen eller omvendt. Bestemte varer er med andre ord ikke længere forbeholdt enkelte kæder. Fordelingen af varer skal styres fra hovedkontoret i Albertslund og bliver baseret på data.

»Det bliver ikke sådan, at der i hver eneste butik står en uddeler og sammensætter det sortiment, man har lyst til. Det levner vores branche ikke marginer til,« siger Jens Visholm, koncerndirektør med ansvar for indkøb og logistik.

Høgsted

Foruden et mere lokalt tilpasset sortiment og en mere simpel bagvedliggende struktur er Coop også på vej med en applikation til mobiltelefonen, der dels skal erstatte Coops 1,6 mio. medlemmers røde medlemskort og på sigt erstatte tilbudsaviserne.

Coop arbejder desuden med udvikling af betalingsmetoder, så det foruden bip og betal-løsningen, der allerede findes i nogle butikker, også bliver muligt at betale via den nye applikation.

Møbler

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen