Berlingske Business

Høgsted sender flere penge til digital udvikling

høgsted
Foto:

Digitalisering bliver et omdrejningspunkt for Coop i tredje og sidste del af topchef Peter Høgsteds omfattende strategi. Det kommer til at koste penge. Blandt andet skal en ny app erstatte det gamle medlemskort og tilbudsaviserne.

Det kommer til at koste på den korte bane at gøre Coop klar til fremtiden på den lange bane. Det er rationalet bag topchef Peter Høgsteds beslutning om at skrue yderligere op for investeringerne til digitale løsninger.

»Ja, vi kommer til at bruge penge igen. Det er en strategi for at forandre og ændre. På den korte bane kommer det til at koste penge, på lang sigt bliver vi forhåbentligt mere agile og effektive og får skabt den markedsvækst, som vi tørster efter,« siger Peter Høgsted med henvisning til, at dagligvaremarkedet står mere eller mindre stille med en samlet omsætning på omkring 100 milliarder kroner.

Over de næste fem år vil investeringsniveauet i Coop således ligge halvanden gang over niveauet de seneste fem år, og det bliver udvikling af digitalisering, der bliver en af de tunge poster.

13BUS20160512-172458-3-1806.jpg

»Der bliver stadig brugt rigtig mange penge på vores butiksnet, men en større og større del af vores investeringsprogram kommer til at blive digitalisering,« siger Per Toelstang, finansdirektør i Coop.

Ifølge finansdirektøren er 40 procent af investeringerne over de næste fem år afsat til digitalisering, mens 40 procent går til butiksnettet, og de sidste 20 procent skal bruges på ejendomme. I kroner og ører er det omkring 5 milliarder kroner, der i alt bliver afsat til investeringer over de næste fem år.

»Rigtig meget af de næste fem års investeringsprogrammer vil være investeringer i fremtiden. Det er for at sikre, vi er på forkant med den udvikling, vi måske ikke engang kender endnu,« siger Per Toelstang, som erkender, at det er »voldsomme investeringsprogrammer.«

»Vi er finansielt sunde. Vi har ingen bankgæld, og vi er en sund virksomhed,« forsikrer han.

Coop annoncerede fredag formiddag, at de 1.200 butikker fremover skal være mere lokalt forankret med et tilpasset sortimentet baseret på, hvad kunderne i de enkelte butikker køber. Det skal måles på data, og alene den del kræver omfattende ændringer og altså store investeringer.

Derudover er Coop i fuld gang med at få udviklet en applikation til mobiltelefonen, der skal erstatte medlemskortet og på sigt udvikles med personlige tilbud, så tilbudsaviserne også kan udfases.

Møbler

Applikationen er klar i sidste kvartal af 2016 og gør det blandt andet muligt for de lokale butikker at kommunikere med medlemmerne, ligesom der vil være madopskrifter med tv-kokken Claus Holm.

Coop arbejder desuden med udvikling af betalingsmetoder, så det foruden bip og betal-løsningen, der allerede findes i nogle butikker, også bliver muligt at betale via den nye applikation.

Sidst men ikke mindst fortsætter Coop med at investere i online-butikken Coop.dk. Danskerne har endnu ikke for alvor taget handel med dagligvarer på nettet til sig, og hverken Coop eller andre aktører tjener penge gennem den digitale handelsplatform. Men det er ifølge Peter Høgsted igen en investering i fremtiden.

»Vi ved godt, det ikke er en rentabel forretning endnu. Men når kunderne i større stil begynder at efterspørge det, er vi klar til at rulle ud,« siger Peter Høgsted og understreger, at det er et spørgsmål om tid, før handel med dagligvarer på nettet vokser markant.

Irma Mad Coop

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen