Berlingske Business

H&M's sommersalg misser forventningerne: Rabatter presser omsætningen

H&M-SALES/
A woman is reflected next to the logo of the H&M fashion retailer in the newly opened Mall of Berlin shopping centre in Berlin, Germany, in this September 25, 2014 file photo. Swedish fashion retailer Hennes & Mauritz reported on February 15, 2016 a 7 percent year-on-year rise in January sales in local currencies, in line with a preliminary figure. REUTERS/Thomas Peter/Files Foto:

Tøjkæden H&M har arbejdet på at nedbringe sine lagre i sommermånederne, og derfor er der blevet givet rabatter, som har presset toplinjen.

Det svenske selskab nåede i tredje kvartal, der dækker over juni, juli og august, en omsætning på 51,2 mia. svenske kr., hvilket er en vækst på 5 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Salget var et stykke under forventningerne, idet aktieanalytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet en omsætning på 52,1 mia. svenske kr.

H&M

H&M havde tidligere i år advaret om, at det formentlig ville være nødt at give rabatter i sommerperioden for at få luget ud på lagrene, der var steget 27 pct. i maj.

»Sommerens offensive prisnedsættelser har ført til en forbedret situation på varelagrene og skabt gode forhold for efterårskollektionerne,« skriver H&M i en meddelelse.

USA IKEA RECALL

Fremgangen på toplinjen er hjulpet af, at H&M ved udgangen af august havde 4553 butikker på verdensplan mod 4135 i samme periode sidste år. På den baggrund udvikler salget sig sløvt, vurderer den amerikanske investeringsbank Morgan Stanley.

»Den sammenlignelige vækst er ikke oplyst, men H&M sluttede kvartalet med at have 10,1 pct. flere butikker end sidste år, og den underliggende salgsudvikling er derfor svag,« skriver Morgan Stanley i en kommentar, der er påhæftet anbefalingen »undervægt«.

Trods det lavere end ventede salg stiger H&M-aktien 0,8 pct. på børsen i Stockholm fredag morgen.

/ritzau/FINANS

Lars Rohde

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen