Berlingske Business

H&M vil ændre butikker efter første kvartal i to årtier uden vækst

H&M Group måtte notere en svag omsætningsnedgang i perioden fr
Arkivfoto: Den svenske tøjkoncern H&M er bakket 15,5 pct. på børsen i Stockholm, efter at en salgsopdatering fredag viste det første enkeltstående kvartal i to årtier med negativ vækst. Foto:

Den svenske tøjkoncern H&M er bakket 15,5 pct. på børsen i Stockholm, efter at en salgsopdatering fredag viste det første enkeltstående kvartal i to årtier med negativ vækst.

I fjerde kvartal faldt omsætningen i lokalvaluta med 2 pct. For helåret steg omsætningen 3 pct., hvilket er noget under selskabets forventning ved årets start, der lød på 10-15 pct., og det skuffer administrerende direktør Karl-Johan Persson.

»Vi er ikke tilfredse med hverken 2016 eller 2017. De er langt under vores forventninger.«

»Noget af det skyldes, at vi er i en industri, som gennemgår store udviklinger, og at vi selv er i en forandringsproces, men det skyldes også, at vi har ramt forbi,« siger Karl-Johan Persson til Nyhedsbureauet Direkt.

H&M Group måtte notere en svag omsætningsnedgang i perioden fr

Den administrerende direktør peger på, at selskabet har lavet flere fejl ved H&M-mærket, specielt når det gælder de fysiske butikker, som er ramt af skrantende kundetilgang på grund af omstillingen til e-handel.

Derfor varsler Karl-Johan Persson over for Direkt ændringer ved de fysiske butikker.

H-M-RESULTS/

»Vi skal udvikle nye koncepter, og her har vi testet nogle med et godt resultat. Vi skal lukke de butikker, vi ikke længere tror på, udvide dem, vi har tiltro til, og bygge nye.«

»At arbejde aktivt med butiksporteføljen og integrere den mere med de digitale butikker er en vigtig del af vores plan,« siger direktøren til nyhedsbureauet.

En aktie i tøjkoncernen kostede tirsdag morgen 170 svenske kr.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen