Berlingske Business

H&M ser først salgsvæksten vende tilbage næste år

(FILE) GERMANY ECONOMY H&M
Foto:

Den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz har ikke formået at overbevise investorerne om, at selskabets turnaround-plan kører som planlagt.

I hvert fald falder aktien i H&M med 2,6 pct. til 137,90 svenske kr. onsdag, hvor selskabet afholder kapitalmarkedsdag i den svenske hovedstad, Stockholm.

Ifølge Bloomberg har selskabets ledelse afsløret, at det sammenlignelig salg i de fysiske butikker ikke vil begynde at vokse igen før næste år.

07BUSSWEDEN-COMPANY-HM-1251.jpg

Tøjkæden venter, at salget af varer med rabat fortsat vil være højt, som følge af at selskabet har kæmpet med at nedbringe varelagrene.

Internethandlen er omvendt i fremgang, og H&M forventer, at salget online vil vokse med mindst 25 pct. i år. Også de øvrige varemærker, som er ejet af H&M-koncernen, spås at ville levere fremgang i løbet af året.

Det gælder for mærker som COS, Weekday og Arket, som ifølge ledelsen vil tredoble sidste års salg frem mod 2022. Ifølge Bloomberg står de mærker dog samlet kun for mindre end en tiendedel af koncernens samlede omsætning.

SAFRICA-POLITICS-DISTRIBUTION-CLOTHING-RACISM

Hennes & Mauritz fik store kursklø, da selskabet i midten af december offentliggjorde en salgsopdatering, der viste svage salgstal for fjerde kvartal. Samtidig varslede kæden butikslukninger og også færre åbninger af nye butikker.

Aktien bakkede dengang 13 pct. til 174,30 svenske kr., og siden er det gået støt nedad.

Tøjkoncernen havde i fjerde kvartal af 2017 en nettoomsætning på 50,4 mia. svenske kr., hvilket var en tilbagegang på 4 pct. i forhold til samme kvartal året før.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen