Berlingske Business
12:35Fingerprint Cards-aktien køler af efter nedtoning af købschance

H&M opfylder 20-år gammelt ønske i Danmark til september

H&M solgte tøj for 175 milliarder kroner sidste år
Arkivfoto. Svenske H&M storsælger til danskerne og vil sælge endnu mere i 2017. Foto:

Svenske H&M storsælger til danskerne og vil sælge endnu mere i 2017. Der bliver åbnet butikker i flere nye byer. En af dem har været på H&M's danske direktørs ønskeliste i årevis.

Sidste år omsatte H&M i Danmark, der også ejer brands som Monki og Cos, for 3,1 milliarder danske kroner via selskabets 102 butikker. En vækst på 100 millioner kroner.

»Vi har lige åbnet vores tredje butik i Esbjerg her i april, og så kommer vi til at åbne butikker i Middelfart, Køge og Vanløse senere i år.«

»Køge har været et ønske i 20 år eller mere. Men vi har simpelthen ikke fundet de rigtige lokaler. Det har vi fået nu, så det glæder vi os rigtigt meget til,« siger direktør for H&M i Danmark Christel Friis-Mikkelsen.

De seneste år har H&M testet, hvor stor en by skal være for at kunne bære en H&M-butik. Det har ført til nye butikker.

xx

»Vi er nede på 10.000 til 12.000 indbyggere nu i by og omegn. Vi er i byer som Nakskov, Nyborg og Tønder, hvor vi faktisk har en rigtig fin forretning.«

»Det er mindre byer, men det giver altså ganske fin mening for os. Hvor mange flere, der vil komme til, ved vi ikke endnu,« siger Christel Friis-Mikkelsen, der kun har få mørke pletter på Danmarkskortet tilbage.

Ud over nye butikker satser H&M på også at sælge ting som håndklæder, sengetøj og andre ting til hjemmet. Her skal kæden kæmpe med giganter som Ikea og Jysk.

»Det ser vi et stort vækstpotentiale i. Vi startede i det små, men er nu kommet på plads. Så nu udvider vi i mange byer.«

»Vi skal konkurrere med store spillere, men jo tættere vi ligger på de andre, jo bedre går det. Så det kan vi godt,« siger Christel Friis-Mikkelsen.

Samlet betyder det, at H&M forventer at fortsætte sin vækst i Danmark, selv om konkurrencen er hård og mange faktorer spiller ind.

»Konkurrencen er benhård, så hvis vi ikke hele tiden opgraderer vores butikker, bliver vi kørt over.«

»Og tøj er en ferskvare som frugt og grønt. Vi skal have det solgt, så det er afgørende, at vi har gode kollektioner. Og så skal vi også gerne have lidt held med vejret,« afslutter Christel Friis-Mikkelsen.

H&M solgte tøj for 175 milliarder kroner sidste år

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen