Berlingske Business

H&M og IKEA vil lave tøj af træ

USA IKEA RECALL
To af Sveriges største selskaber er i al stilfærdighed gået sammen og har startet firmaet Treetotextile. Målet er at lave tøj af træmasse. Foto:

To af Sveriges største selskaber er i al stilfærdighed gået sammen og har startet firmaet Treetotextile. Målet er at lave tøj af træmasse.

De to velkendte kæder startede i al hemmelighed firmaet Treetotextile for tre år siden, skriver det svenske Dagens Industri.

Målet med firmaet er at producere tekstilfibre af træmasse eller cellulose, som senere skal markedsføres.

»Efterspørgslen efter tekstilfibre fremstillet miljøvenligt og baseret på råvarer fra skoven fortsætter med at vokse,« skrev firmaet i sit sidste årsregnskab.

Treetotextile har også en tredje medgrundlægger i form af Lars Stigsson, der tillige sidder som administrerende direktør i firmaet. De tre ejere har lige store dele af trætekstil-firmaet.

Tidligt stadium

Cellulose-materialet kommer fra skove, som er drevet ansvarsfuldt. Kunderne vil kunne drage nytte af bæredygtige tekstiler med egenskaber, som ligner bomulds,” skriver IKEA til erhvervsavisen.

Begge de to selskaber har tidligere investeret i forskning på det såkaldte Greentech-område, men dette er første gang de samarbejdet på området.

H & M forklarer til avisen, at projektet fortsat er i ”et tidligt stadium.”

»Vi har et langsigtet perspektiv for alle investeringer, og med dette projekt tror vi, at vi kommer til at kunne bidrage til en bæredygtig fremtidig tekstilproduktion,« lyder det fra tøjkoncernen.

IKEA-STRATEGY/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen