Berlingske Business

H&M lukker butikker i Sydafrika efter protester

SAFRICA-POLITICS-DISTRIBUTION-CLOTHING-RACISM
Billede fra H&M-butik i Johannesburg, Sydafrika, hvor protester ovenpå sagen om en racistisk reklame for en trøje har tvunget tøjgiganten til at lukke samtlige forretninger fra lørdag d. 13. Foto:

Der er udbrudt protester i Sydafrika lørdag over en omstridt reklame, der er beskyldt for at være racistisk, fra den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz (H&M).

Flere af tøjkædens butikker i landet - blandt andet i Johannesburg - er blevet vandaliseret, skriver det svenske nyhedsbureau TT og SVT.

Protesterne begyndte, efter at oppositionspartiet De Økonomiske Frihedskæmpere (EFF) havde opfordret til det.

På grund af vandaliseringerne har tøjkæden besluttet midlertidigt at lukke alle butikker i Sydafrika lørdag.

»Personalets og vores kunders sikkerhed er det vigtigste for os, og vi har lukket samtlige af vores butikker i Sydafrika på grund af de igangværende protester.«

»Vores personale på stedet overvåger situationen nøje,« skriver H&M i en pressemeddelelse ifølge TT.

(FILE) SWEDEN GERMANY H M

Der er lørdag eftermiddag ingen meldinger om tilskadekomne, skriver SVT.

Den omstridte reklame, som er årsag til protesterne, viser en model, en sort dreng, iført en grøn trøje. På trøjen står teksten »coolest monkey in the jungle« - den sejeste abe i junglen.

Reklamen er blevet kritiseret internationalt. Den amerikanske basketballstjerne LeBron James, der har flere end 30 millioner følgere på sociale medier, har blandt andet ifølge TT kritiseret den.

Tøjkæden har siden undskyldt og trukket annoncen tilbage.

Mandag meldte tøjkæden ud, at »billedet nu er fjernet fra alle H & M's salgssteder, og vi undskylder oprigtigt for enhver, som måtte føle sig ramt«.

Reklamen bliver i stedet videreført med hvide børn.

H&M Group måtte notere en svag omsætningsnedgang i perioden fr

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen