Berlingske Business

H&M lider under færre kunder i butikkerne

H&M
Arkivfoto. Svenske H&M Group har øget salget med fem procent i tredje kvartal, men kunder vil helst købe online. Foto:

Svenske H&M Group har øget salget med fem procent i tredje kvartal, men kunder vil helst købe online.

Det svenske selskab H&M Group, der ejer syv mærker foruden H&M, har øget salget med fem procent i tredje kvartal.

Det er ikke nok, mener administrerende direktør i H&M Group Karl-Johan Persson.

»Vores stigende salg på nettet kompenserede ikke fuldt ud for faldet i butikkerne på flere af vores etablerede markeder. Det har resulteret i, at vi ikke når målet for vores overordnede salgsudvikling indtil videre i år,« siger han i en pressemeddelelse.

H&M Group har en målsætning om at øge salget med 10-15 procent i 2017.

H&M Group ejer både H&M, H&M Home, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday og ARKET. De fleste mærker sælger tøj, mens H&M Home sælger boligtilbehør.

Tøjfirmaet H&M er populært i Danmark, hvor det i 2016 var danskernes femte mest foretrukne netbutik.

Hennes & Mauritz med halvårsregnskab torsdag

Det er ikke kun i Danmark, at man holder af at kunne købe tøj hjemmefra. I tredje kvartal åbnede H&M for onlinemarkeder i både Filippinerne og på Cypern. Dermed har modeimperiet åbnet for otte nye markeder i løbet af 2017.

Firmaet har også åbnet flere fysiske butikker de seneste måneder. I Danmark har én ny butik slået dørene op i tredje kvartal, hvilket får det samlede antal af danske butikker op på 102.

Med fem procents stigning i indtjening kommer H&M Group op på omkring 46,1 milliarder danske kroner i tredje kvartal. Efter skat bliver det lige under tre milliarder danske kroner.

Salget i H&M Group er overordnet øget, men det sker primært på grund af internethandlen. Færre kunder køber nemlig ind i de fysiske butikker, og det kan aflæses på bundlinjen.

Karl-Johan Persson er skuffet over, at kunderne ikke i samme grad køber tøj i butikkerne.

»Det er selvfølgelig noget, som vi ikke er tilfredse med, og som blandt andet førte til, at vi gik ind i tredje kvartal med for mange varer på lager,« siger han i pressemeddelelsen.

I Danmark faldt salget i tredje kvartal med to procent.

Detail presset

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen