Berlingske Business

H&M forgylder formand

H&M forgylder formand - 1
Foto:

Stifterfamilien bag H&M kan sagtens juble over detailkædens gode resultat. Med formand Stefan Persson i spidsen er familien sikret en gevinst på 4,7 milliarder svenske kroner i aktieudbytte.

Mon ikke der var jubel i bestyrelseslokalet hos H&M, da man godkendte regnskabet for 2008? Ikke nok med at resultatet viste stigende salg og overskud midt i en global krisetid, bestyrelsen blev også enige om at hæve udbyttet til aktionærerne.

Fra sidste års niveau på 14 svenske kroner per aktie besluttede bestyrelsen at hæve udbyttet til 15,50 svenske kroner, og det betyder store gevinster til detailgigantens største aktionærer.

Den største er Persson-familien, der er stifterfamilien bag H&M. Det var således bestyrelsesformand Stefan Perssons far, der i 1947 stiftede den svenske tøjkæde. I dag sidder Stefan Persson og hans familie på 36,8 procent af aktierne i selskabet, og kan derfor ifølge Dagens Industri, se frem til en kontant gevinst på 4,7 milliarder kroner.

De gode tider stopper dog ikke der for Persson-slægten. Stefan Perssons søster Lottie Tham sidder på 5,3 procent af aktierne, og selvom det er en betydeligt mindre andel, sikrer det hende godt 44 millioner svenske kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen