Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

H&M: Det er sikrest at brænde sundhedsfarligt tøj

Hennes - 2017101713441044_org.
H&M-koncernen markedsfører sig blandt andet på at prioritere bæredygtighed meget højt. Foto:

Tøjfirmaet H&M mener ikke, at der findes egnede metoder til genbrug af tøj med for højt kemikalieindhold.

Når tøjkæden H&M årligt sender flere ton usælgeligt tøj på forbrændingen i stedet for at genanvende det, er det fordi, der ikke findes bedre alternativer.

Det siger Cecilia Strömblad Brännsten, der er selskabets globale talsperson inden for bæredygtighed.

H&M

»Produkter, der overskrider de gældende grænseværdier for kemikalier, kan ikke genanvendes på en måde, der er sikker.«

»Lige nu findes der ikke metoder, der kan genbruge råmaterialerne i stor skala.«

»De nuværende genbrugsmetoder består blandt andet i at rive tøjet i stykker på mekanisk vis. Det fjerner ikke de farlige stoffer,« siger hun.

TV2 har i programmet Operation X konstateret, at H&M sender fabriksnyt tøj til forbrænding i Roskilde, selv om tøjkæden udadtil markedsfører sig som bæredygtig.

Det kan være tøj, der indeholder for store mængder farlige stoffer eller er vandskadet af kloakvand.

HM GREECE ECONOMY

Ifølge TV2's aktindsigter har det siden 2013 drejer sig om 12 ton årligt.

At tøj, der indeholder ulovlige mængder problemfyldte stoffer, overhovedet havner i Danmark, er dog ifølge Cecilia Strömblad Brännsten en undtagelse.

»Det er meget sjældent, at produkter, som ikke overholder vores kemikalieregler, når frem til det land, hvor det skulle have været solgt.«

»Alle sendinger testes på et uafhængigt laboratorium i det land, hvor tøjet fremstilles.«

»Derfor fanger vi også de fleste problematiske leverancer. Men i sjældne tilfælde når testresultaterne ikke frem, før ordren er sendt af sted,« siger hun.

394537039.jpg

Talspersonen forsikrer dog, at disse varer nogensinde kan nå frem til danske forbrugere.

»Det er aldrig sket, blandt andet fordi de er 4-6 uger undervejs, før de når frem. Og det er altså sjældent, at vi opdager disse problemer så sent,« siger hun.

H&M-gruppen omfatter foruden tøjkæderne af samme navn også mærker som Monki, Cos og Cheap Monday.

Koncernen solgte sidste år for næsten 223 milliarder svenske kroner, svarende til 173 milliarder danske kroner.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen