Berlingske Business

H&M buldrer derudaf

H&M buldrer derudaf - 1
H&M trodser alle krisetegn og fastholder deres ekspansionsplaner, der tæller åbningen af 225 nye butikker i 2009. Foto:

Mens den øvrige detailbranche melder om blødende bundlinjer og fyringer, går det forrygende for Hennes & Mauritz. Den svenske tøjkæde slog forventningerne for 2008 og vil skabe 6.000 til 7.000 nye job i 2009.

Det virker som den omvendte verden. Erhvervslivet melder om faldende salg og sivende indtjening med fyringer i hobetal som følge, og i modeverdenen frygter man lukninger på stribe. Men i den svenske tøjkæde Hennes & Mauritz går det strygende.

Regnskabet for 2008 viser, at salget efter skat steg med 13 procent til 88,5 milliarder svenske kroner, mens overskuddet steg 11 procent til 21,2 milliarder svenske kroner.

Samtidig meddeler H&M, der sælger tøj til lave priser, og derfor også var spået at leve højt på lavkonjunkturerne, at den forventer at skabe et sted mellem 6- og 7.000 nye job i 2009.

En melding der kommer i kølvandet på en lang stribe fyringer. Senest måtte også den danske detailgigant Bestseller fyre 130 medarbejdere efter at salget havde svigtet, og H&M synes altså at gå fuldkommen mod strømmen.

Men forklaringen på H&Ms succes er umiddelbart simpel, lyder det fra analytiker i Sydbank, Søren Løntoft Hansen.

”De ligger i det rigtige segment, lavprissegmentet,” siger han til Bloomberg og fortsætter.

”Forbrugerne shopper billigt, og det vinder H&M markedsandele på. Det er en rigtig stærk årsrapport, og når man ser på deres ekspanisonsplaner sender det også et meget stærkt signal,” siger analytikeren.

Han henviser til, at H&M trodser alle krisetegn og fastholder sine ekspansionsplaner, der tæller åbningen af 225 nye butikker i 2009. Størstedelen af de nye butikker skal ligge i USA, Frankrig, Italien, Spanien og Tyskland, men der er også planer om butiksåbninger i Rusland og Kina.

Den svenske detailkæde har dog også fået enkelte ridser i lakken af finanskrisen. Salget i fjerde kvartal, der tæller det vigtige julesalg, faldt således tre procent i sammenlignelige butikker i forhold til samme periode i 2007. Tæller man kædens nye butikker med, steg salget dog otte procent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen