Berlingske Business

H&M bruger overskud til at åbne 400 nye butikker

H&M-DESIGNERS/
Foto:

Den svenske modekoncern H&M vil åbne 400 butikker i 2015 efter et nettooverskud på 6,2 milliarder svenske kroner for fjerde kvartal.

Med et tilfredsstillende årsregnskab i bagagen er den svenske modegigant H&M klar til at åbne endnu flere butikker i det kommende år.

Ifølge regnskabet fra H&M vil koncernen åbne 400 nye butikker. Sidste år åbnede H&M 379 butikker, hvilket sendte antallet af H&M-butikker på verdensplan op på 3.511 fordelt i 55 lande.

H-M-SALES

H&M's administrerende direktør Karl-Johan Persson kalder 2014 for »et rigtig godt år for H&M.« Og med planer om 400 nyt butikker, ser det ikke ud til, at han skruer tempoet ned. Tværtimod er der planer om at udvide både på eksisterende og nye markeder.

»De nye markeder, der er planlagt for 2015, er Taiwan, Peru, Macao, Sydafrika og Indien. Den største ekspansion vil ske på eksisterende markeder, hvor der stadig er stort potentiale for at vokse yderligere. De fleste nye butikker vil åbne i Kina og USA - men også på andre store markeder som Polen og Tyskland,« udtaler Karl-Johan Persson i regnskabsmeddelelsen fra H&M.

Det var også Kina og USA, der sidste år fik flest nye H&M-butikker på markedet.

COMPANY-RESULTS-DISTRIBUTION-TEXTILE-FILES

Mange butikker kræver mange ansatte. H&M ansatte mere end 16.000 nye medarbejdere i regnskabsåret, hvilket fik det samlede antal medarbejdere i koncernen op på 132.000 ved årets udgang.

H&M's vækstplaner online inkluderer markeder som Belgien, Bulgarien, Ungarn, Polen, Rumænien og Schweiz.

H&M kom ud af regnskabsåret med et nettooverskud på knap 20 milliarder svenske kroner, svarende til 16 milliarder danske kroner. I svenske kroner har H&M haft salgsfremgang på 18 procent til 176,6 milliarder svenske kroner, svarende til 141,6 milliarder kroner.

Alene for fjerde kvartal ramte H&M en omsætning på knap 50 milliarder kroner, svarende til godt 40 milliarder danske kroner. Nettooverskudet ramte 6,2 milliarder svenske kroner for fjerde kvartal, svarende til knap 5 milliarder danske kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen