Berlingske Business

HK: "Jysk bruger krisen til at omgå overenskomsten”

HK: "Jysk bruger krisen til at omgå overenskomsten” - 1
Medarbejderne i Jysk skal ikke forvente lønstigninger i år, mener Lars Larsen. Foto:

Selv om det er en del af hele Jysk-filosofien at spare på omkostningerne for at skaffe billige varer i butikkerne, så retfærdiggør det ikke at stoppe med lønstigninger i en periode, mener HK.

Jysk er en virksomhed, der giver overskud. Så hvorfor skal medarbejderne acceptere, at de ikke får lønforhøjelser? Det spørgsmål stiller faglig leder i HK Kim Jensen.

HK vil hive Jysk Sengetøjslager i Arbejdsretten, fordi virksomheden vil presse medarbejderne på lønnen. Jysk har nemlig sagt, at der skal spares i krisetider.

”Lars Larsen har givet udtryk for at Jysk er en virksomhed, der tjener penge, og derfor er det uacceptabelt at bruge ordet krise som en strategi for at få medarbejderne til at undgå lønstigninger. Specielt når medarbejderne i forvejen arbejder til mindsteløn,” siger Kim Jensen.

Det er vel også i orden for en virksomhed at ville tjene penge?

"Ikke på bekostning af det går ud over medarbejdernes løn. Det er imod overenskomsten," siger Kim Jensen.

Hvorfor ikke?

"Fordi det er et brud på overenskomsten, ikke mindst fordi Jysk i sidste regnskabsår fik et overskud på 254 millioner kroner, og Lars Larsens personlige formue voksede med 63 millioner kroner til 756 millioner kroner," siger Kim Jensen

Krisen får skylden
I et brev til medarbejdere i Jysk, skriver administrerende direktør, Jan Bøgh, at den globale finanskrise tvinger Jysk til at spare.

"For at holde Jysk på sporet igangsætter vi nu følgende tiltag: Den største og mest indgribende besparelse er stop for lønreguleringer i et år", skriver administrerende direktør Jan Bøgh.

Kommunikationschef i Jysk, Jonas Schrøder begrunder afgørelsen med at der skal spares for at være konkurrencedygtige og for at undgå nedskæringer og afskedigelser.

I brevet til medarbejderne i de 93 danske Jysk-butikker, står der blandt andet også, at der fremover bliver færre penge til sociale arrangementer, og at julegaven bliver skåret væk i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen