Berlingske Business

Her scorer man kassen på skyld og dovenskab

Store Åbningsdag
Foto:

Januar er storhedstid for rykind i fitness-centrene. Men de fleste fitness-centrene kalkulerer også med, at dovenskaben på længere sigt vinder over skyldfølelsen.

Den allerførste dag i det nye år gik måske med fastfood, slik og chips. Men her på dag nummer to er det for mange slut med et liv i syndens hule. Rigtig mange har med garanti truffet en beslutning om at skifte slik ud med salat og fed chokolade ud med fitness.

Dette årligt tilbagevendende mentale skifte er en drøm for fitness-centrene, der i den kommende tid bliver bestormet af nye medlemmer. Og det er storhedstiden for en helt særlig forretningsmodel, der bygger en særlig kombination af to menneskelige laster: Skyld og dovenskab.

Sådan lyder konklusion i det anerkendte amerikanske radioprogram Planet Money, der for nylig dykkede ned i fitness-centrenes forretningsmodel.

Dovenskaben vinder

Centrene tjener penge på, at de mange julemiddage og det lidt for høje indtag af marcipan-konfekt tænder for skyldfølelen, der får dem til at binde sig til et fitness-abonnement.

Men centrene kalkulerer også med, at en anden menneskelig last spiller ind og i sidste ende vinder: Dovenskaben. Fitness-centrene ved, at skyldfølelelsen har en udløbsdato - faktisk ønsker de, at det er tilfældet. Et succesfuldt fitness-center vil som oftest slet ikke plads til at huse alle sine medlemmer på én gang.

Så selv om fitness-centrene damper ekstra meget af sved i januar, kan man godt regne med at få mere albueplads meget snart. Et studie fra 2005 på Stanford University viser, at den gennemsnitlige bruger af et fitness-center ender med at bruge sit medlemsskab 4,8 gange om måneden.

Faktisk viser en amerikansk statistik, at 67 procent af medlemmerne aldrig bruger sit medlemmesskab.

Radioprogrammet Planet Money ser i sin udsendelse bl.a. nærmere på Planet Fitness i New York. Stedet har plads til maksimalt 300 personer, men har en medlemsskare på 6.500. Den model kan kun fungere, hvis en mange medlemmer holder sig væk.

Vi kan godt lide tanken

Snydt? Ja, muligvis på den længere bane. Det mærkværdige er dog, at vi i begyndelsen faktisk befinder os godt med tanken om at binde os til et medlemsskab, der tvinger os til nærvær med løbebånd, håndvægte og spinning. Det siger Kevin Volpp, der er director of the Center for Health Incentives and Behavioral Economics at the Wharton School.

»Vi overbeviser os selv om, at når vi først har lagt pengene for et årsabbonnement, så vil vi også sørge for at komme afsted. Men selvfølgelig - det gør vi ikke," siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen