Berlingske Business
14:02Unilever regnskab skuffer

Her er Matas-chefens plan til mere salg

CEO i Matas Terje List
Overskrift
CEO i Matas Terje List Foto:
Pix-Matas
Overskrift
Salget i Matas-forretningerne står i stampe, men direktør Terje List satser på at skubbe gang i salget med et nyt omfattende loyalitetsprogram. Foto:

Matas kæmper med tilbagegang i salget, men topchef Terje List har en plan for, hvordan han vil vende den utilfredsstillende omsætning til vækst. Kunderne skal blandt andet lokkes med et nyt loyalitetsprogram.

Han har talt om det længe, Matas' topchef, Terje List, men nu bliver ord endelig til handling, der når ud til forbrugerne. Efter et regnskabsår med en lille tilbagegang i omsætningen er Matas klar med en fornyelse af materialistkædens loyalitetsprogram Club Matas. Og det er først og fremmest netop det, der skal få forbrugerne til at lægge flere penge i de 291 Matas-forretninger.

Club Matas blev allerede i prospektet i forbindelse med Matas' børsnotering i 2013 omtalt som materialistkædens største fordel. 1,6 millioner danskere er en del af materialistkædens loyalitetsprogram, og det er ganske unikt for en detailist at have data på og direkte adgang til så mange kunder.

Investorer skrotter Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi

Den nye version af kundeprogrammet blev lanceret i denne uge, og det er ifølge Terje List »det mest sofistikerede loyalitetsprogram, der findes i Skandinavien«.

»Det er en digitaliseret model, hvor kunderne får tildelt nogle striber. Når man har et antal striber, åbner der sig en række fordele tilpasset den enkelte kunde,« forklarer Terje List.

Det betyder med andre ord, at kunderne får flere og flere fordele, jo flere penge de lægger hos Matas. Desuden er der en barriere på 200 kroner, hvilket skal give et incitament til at købe ind for minimum det beløb.

Terje List Matas

Udover lanceringen af det nye kundeprogram har Terje List sat gang i en modernisering af en lang række Matas-butikker. I løber af de næste år vil 30-40 af de vigtigste butikker blive tilpasset det nye butikskoncept, som Matas er i gang med at udvikle i to test-butikker.

Det tredje tiltag, som skal løfte salget i Matas-forretningerne er netbutikken, som ifølge Terje List »går frem dag for dag.« Der er blevet arbejdet på den bagvedliggende logistik, hvilket giver mulighed for at give kunderne et bredere sortiment i den digitale butik.

»Vi står over for at integrere kundernes oplevelse i onlinebutikken med deres oplevelse i de fysiske butikker, så de begynder at føle, at det er et både og ikke et enten eller,« siger Terje List med henvisning til den omnichannel-strategi, der arbejdes med.

pix-Terje List

Matas kom gennem det skæve regnskabsår 2015/16 med en lille tilbagegang på omsætningen, der ramte 3,42 milliarder kr. mod 3,43 milliarder kroner året før. Driftsindtjeningen dykkede samtidig til 590 millioner kroner fra 602 millioner kroner.

»Vi vil aldrig være tilfredse med ikke at lave toplinjevækst, og det er også derfor, vi naturligvis har arbejdet på - også i det år, vi går ud af - en række initiativer, som langsomt men sikkert begynder at se dagens lys,« siger Terje List.

Sidste år tjente kæden 17,20 kr. hver gang, der blev solgt for 100 kr. over disken. Året før var det 17,50 kr.

Der er 291 Matas butikker i Danmark. I alt er der ansat omkring 2.500 medarbejdere i Matas’ butikker og på hovedkontoret i Allerød. Matas blev grundlagt i 1949 som en frivillig kæde, og i 2013 blev materialistkæden børsnoteret.

Matas-aktien ligger fredag eftermiddag i et fald på 4 procent.

Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen