Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Her er landets mest værdifulde brand

LEGO
Modelfoto af LEGO-figur. Foto:

En ny analyse peger på Lego som det mest værdifulde brand på dansk jord. Mærsk og Arla følger efter på en 2. og 3. plads. I nordisk sammenhæng sakker Danmark dog agterud.

En tommelfingerregel byder, at ti procents af ethvert produkts værdi, knytter sig til det brand, virksomheden bag produktet har.

Eksempel: Når Meyers lancerer en ny sennepsdressing, vil produktet alene på grund af ophavet - altså her Claus Meyer - få ti procent af værdien foræret oven i på grund af det stærke brand, Meyers produkter er blevet garant for.

lego

Af samme grund bliver det aldrig helt uinteressant, når større konsulenthuse sætter sig for at rangliste virksomheder efter værdien af deres brands, og den øvelse har konsulenthuset Brand Finance givet sig i kast med på dansk jord.

Og lad os bare få vinderen på plads med det samme: Det er - naturligvis - Lego, der kan prale af at være kongerigets mest værdifulde brand. 4,52 mia. dollars anslås den Billund-baserede virksomheds brand at være værd.

Hos Brand Finance sondrer man mellem værdien af virksomhedens brand og styrken. I sidstnævnte kategori kan Lego prale af at være det næstbedste i hele verden , hvilket faktisk var et hop ned ad stigen for legetøjsimperiet, der tidligere har tronet allerhøjest i målingen. Målt på værdi indtager Lego en mere beskeden plads som nummer 324 på globalt plan.

lego

Brand Finance begrunder Legos 1. plads med de gode finansielle resultater sammenholdt med det faktum, at ideen om at leg og læring skal gå hånd i hånd synes at vinde stadig mere frem. Derudover peger konsulenthuset også på Legos samarbejde med Hollywood - navnlig om Star Wars-filmene - som et vellykket eksempel på, at den danske virksomhed når ud til et stadig større publikum.

Lego

På dansk jord følger Maersk efter som det næstmest værdifulde brand til 3,78 milliarder dollars, mens Arla indtager en tredjeplads med en anslået værdi af 3,74 milliarder dollars.

Til gengæld synes Danmark at hænge lidt i bremsen sammenlignet med Sverige. På den nordiske top 50-liste er Danmark repræsenteret i form af 14 virksomheder, mens Sverige har 24 virksomheder med. Og Lego må som dansk højdespringer nøjes med en beskeden syvendeplads overgået af virksomheder Telenor, Nordea, Statoil og H&M - og på førstepladsen - IKEA, selvfølgelig.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen