Berlingske Business

Her er historien bag Michelin-guiden

MichelinGera
I dag præsenterer Michelin årets nye stjernerestauranter i Danmark og resten af Norden. Guiden hedder i år Michelin Nordic Guide 2016. Foto:

Gourmeternes Michelin-guide startede som en nyttig bog til bilister i 1900, men er siden blevet mere end det.

De fleste stjernekokke drømmer om at opnå en, to eller tre stjerner i den prestigefulde Michelin-guide over verdens bedste restauranter. Læs her, hvordan en fransk dækfabrikant er blevet en afgørende faktor for det gastronomiske verdenskort:

* Michelin Guiden blev startet af dækfabrikanten André Michelin. Den har eksisteret siden august 1900, hvor den blev trykt i 35.000 eksemplarer og uddelt gratis.

* Dengang var der omkring 3000 biler på de franske veje.

* De første guider rummede nyttige oplysninger om, hvor man som bilist kunne få benzin på bilen, og hvordan man skiftede dæk og glødelamper. De rejsende fik også tips om, hvor man kunne spise og overnatte.

Michelin

* Bagtanken var efter sigende at få bilisterne ud på vejen og slide deres dæk for at sætte gang i dækfabrikantens forretning.

* Senere - i 1920'erne - kom de berømte stjerner til.

* Efter flere års fremgang i den nordiske region og efter pres fra blandt andet VisitDenmark, hovedorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet Horesta og endda fra prins Henrik fik Norden sidste år sin egen guide i Norden.

KHK

* I år udkommer for anden gang en særlig nordisk udgave af Michelin-guiden, Michelin Nordic Guide 2016.

* Der findes guider over lande - eksempelvis Guide Michelin France, og guider over byer - eksempelvis Guide Michelin London.

* Nyt siden 2006 er, at Guide Michelin nu også omfatter byer uden for Europa. Den første, der udkom, var Guide Michelin New York City 2006.

Kilde: michelin.dk

Stjerner

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen