Berlingske Business

Heimburger hitter med rav

asdfsdaf
Den farverige forretningsmand og forhenværende konservative politiker, Jens Heimburger, har skabt store værdier i selskabet Dansk Generationsskifte, der har hovedsæde på hans fynske gods Flintholm. Arkivfoto: Bjarke Ørsted

Den farverige tidligere reklamemand og konservative politiker er ved at få styr på sine forretninger. Gennem selskabet House of Amber satser han massivt på at sælge dansk rav på det kinesiske marked.

Jens Heimburger, tidligere reklamemand og konservativ politiker, har jævnligt evnet at sætte rav i den – både i politik og i forretningslivet. Og nu er rav – det glatte gulbrune harpiksmateriale, som vi samler op langs de danske kyster – i bogstaveligste forstand ved at gøre ham til en velhavende mand.

Siden Jens Heimburger forlod politik og konsulentvirksomhed (Valtech), har han siden 2005 drevet Dansk Generationsskifte A/S. Selskabet har sat penge i mindre virksomheder, som skal have tilført frisk kapital og nye ledelser. Mindst 20 handler er det blevet til gennem årene.

Undervejs har der været alvorlige skævere. Heimburger har blandt andet tabt mange penge på Scanvogn, en nordjysk producent af skurvogne og festival-materiel. Det har også været tæt på at gå galt med hans investering i den fynske armatur-producent, Damixa. Men efter et kæmpeminus på 190 mio. kr. i 2009 og 2010 er Damixa nu kommet på ret køl med et plus i 2012 på ti mio. kr. Produktionen er outsourcet til Polen, og den fynske virksomhed er igen blevet konkurrencedygtig.

Det er dog ifølge de tilgængelige regnskaber især i House of Amber, Heimburger tjener sine penge. House of Ambers flagskibsbutik har til huse på Kgs. Nytorv i København og rummer også et ravmuseum. Men det er især ekspansionen i Kina, der skaber overskud.

Stor vækst i Kina

I 2012 satte House of Amber indtjeningsrekord med et plus på 12 mio. kr. før skat – en afkastningsgrad på intet mindre end 42 pct. Selskabet indledte sit kinesiske felttog i Beijing 2008. Her er der nu ni butikker. Otte andre butikker er i pipelinen i byer omkring den kinesiske hovedstad. I dag er der 60 ansatte i House of Ambers kinesiske organisation, og tallet forventes at blive fordoblet i løbet af de kommende 12 måneder. 

Jens Heimburger_Business

I øjeblikket er man i gang med at etablere et distriktskontor i Kinas største by, Shanghai. Samtidig åbner otte nye butikker i det østkinesiske vækstcenter. Hen over de næste tre år forventer kæden at etablere sammenlagt 70 shop-in-shops i Kina.

Et solidt overskud

Foruden Damixa og House of Amber har Heimburgers selskab majoritetsinteresser i virksomhederne Scan-Vibro og Byggros.

Scan-Vibro i Nørre Åby ved Faaborg – kun nogle få kilometer fra Heimburgers sydfynske domicil Flintholm Gods – producerer vibrations-udstyr. Selskabet kom ud af 2012 med et overskud på fem mio. kr.

Derimod har det seneste regnskabsår været problematisk for byggemateriel-grossisten Byggros i Odense, der sluttede året med et minus før skat på en mio. kr. For Heimburgers sidste selskab, rejsebureauet Afrika-safari, foreligger der ikke regnskaber.

Samlet set andrager værdierne i Dansk Generationsskifte A/S godt 50 mio. kr, når Heimburger har gjort sine mange plusser og minusser op.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen