Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Han skal sælge Legos klodser

03BUSLego-CCO-Loren-Shuster.jpg
Overskrift
Loren Shuster er canadier, men han har de seneste ti år boet i Singapore. I en periode boede han også i Helsinki, da han var ansvarlig for Nokias marketingafdeling. Foto: Martin Dam Kristensen
 

Friskt blod. Loren Shuster får afgørende indflydelse på Legos skæbne som den øverst ansvarlige for Legos salg globalt. Derfor har Lego-arving personligt tjekket ham.

Legos ejerfamilie var tæt involveret, da Loren Shuster blev udpeget som direktionsmedlem og ansvarlig for Legos salgsaktiviteter globalt. Eksempelvis sad Lego-arvingen Thomas Kirk Kristiansen med omkring bordet, da Shuster i sommeren 2014 var til en tre timer lang ansættelsessamtale.

Samtalen forløb godt for Shuster. Han gik i hvert fald derfra med en ansættelseskontrakt under armen og trådte 1. januar ind på Legos direktionsgang.

Familiens nidkærhed om ansættelsen af Shuster forstår man godt. For det er en væsentlig del af Legos fremtid, der bliver lagt i hænderne på Loren Shuster de kommende år.

Årsregnskab fra Lego Lego pressemøde. Fremlæggelse af regnska
LÆS MERE : Dancing king

Stor erfaring med asien

Ikke færre end 140 Lego-markeder kommer under Shusters kommando, og han har i sine første to måneder hos Lego skyndt sig at besøge både Japan, Kina, Tyskland, Danmark, Storbritannien og USA for at hilse på Legos salgsorganisation. Selv om Shuster som Chief Commercial Officer får ansvar for alt salg globalt, forventes det, at han kommer til at bidrage særligt til Legos opbygning i de asiatiske markeder, som bliver koncernens helt store udfordring det næste årti. For Shuster er den eneste i Legos nye fem-mand store direktion, som har solid erfaring fra netop de asiatiske markeder.

01bus_satireBusinessSatire0.jpg

For lov at blive i Singapore

Den 44-årige Shuster er ganske vist født og opvokset i Montreal i Canada, men han har boet uden for Canadas grænser i det meste af sit voksne liv, heriblandt ti år i Singapore. Her lever han også i dag sammen med sin kinesisk-malaysiske hustru og deres to børn, og han har fået lov at blive boende i Singapore, da det er helt i tråd med Lego-topchef Knudstorps beslutning om at sprede Lego-ledelsen ud over kloden for at være til stede, hvor Legos udfordringer er.

Loren Shuster kommer til Lego med erfaring fra toppen af to tunge teknologivirksomheder. Han har været marketingdirektør for mobilproducenten Nokia og senere arbejdet for Google som bl.a. direktør for Google-brandet og vækstmarkeder.

Således er det ikke uvant for Loren Shuster at agere i industrier, der forandrer sig hurtigt og at have med brands at gøre, som forbrugerne og omverdenen har stærke holdninger til. Med tiden skal Shuster nok få testet sine evner i de konflikter, der kan opstå, når aktører som Greenpeace, feminister og religiøse pludselig angriber Lego i medierne.

Mens Legos topchef gennem ti år, Jørgen Vig Knudstorp, er blevet beskrevet som en leder, der foruden konventionelle topchefkompetencer også har et »filosofisk gear«, så har Loren Shuster også en »mental overbygning«, som skiller ham ud fra mængden af jakkesæt. Shuster har i flere år været stor tilhænger og udøver af mindfulness, der har rødder i buddhismen. Loren Shuster tweeter i dag ofte om emnet, og han har holdt flere oplæg om, hvordan mindfulness gør ham til en bedre leder.

Lego spreder sit vingefang - 3

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen