Berlingske Business

Gyldendal tjener flere penge trods færre bogkøbere

Gyldendal
Facaden på Gyldendals Forlag på Klareboderne 3 i København. Gyldendals Forlag er Danmarks største. Deres logo er en trane. Foto:

Forlaget Gyldendal har mistet omsætning i 2015, men overskuddet er på samme niveau som året før.

København: Forlaget Gyldendal, der er Danmarks største, er blevet bedre til at tjene penge på hver solgte bog. Men dem bliver der fortsat færre af. Det viser regnskabet for 2015.

Omsætningen var på 830,3 millioner kroner, lidt over 20 millioner kroner færre end i 2014. Overskuddet landede faldet til trods på 55,4 millioner kroner, og det er på linje med året før.

»I 2015 kunne der ligesom i 2014 noteres et lille fald i salget til det private danske bogmarked gennem boghandlere, supermarkeder og bogklubber med en fortsat forskydning af salget til digitale tjenester«, skriver administrerende direktør Stig Andersen i regnskabet.

Forlaget kunne ikke brokke sig over titlerne i året, hvor forfattere som Carsten Jensen og Kim Leine sendte bøger på gaden.

»De højeste salgstal i 2015 fik en række oversatte titler med E L James Grey, opfølgeren på trilogien Fifty Shades of Grey, i spidsen«, skriver Gyldendal.

Det er dog på det digitale, der bliver fokuseret. Gyldendal solgte i 2015 Nordisk Bog Center, og de penge skal bruges på at styrke "udgivelsesaktiviteter og til at opbygge nye digitale produkter og tjenester".

Faldet i bogmarkedet forventes at fortsætte i 2016. Men Gyldendal venter alligevel et kunne fastholde omsætningen og resultatet fra 2015.

»Gyldendal forventer et svagt faldende privat bogmarked og et svagt stigende uddannelsesmarked.«

»Gyldendal planlægger i 2016 fortsat at foretage betydelige investeringer i udvikling af nye digitale produkter, tjenester og forretningsmodeller både på uddannelsesområdet og til det private marked«, skriver forlaget.

Det er der penge til. Efter salget af Nordisk Bog Center har Gyldendal ingen gæld og aktiver på 652 millioner kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen